tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Samsung låter artister tolka bildkonst i ny kampanj

Publicerad: 19 december 2022, 13:37

Samsung låter artister tolka bildkonst i ny kampanj.

Foto: Samsung/Pressbild

Samsung ska göra bildkonsten mer lättillgänglig för svenskarna. Nu lanserar de därför en kampanj där konstverk musiksätts av artister.

Ämnen i artikeln:

KampanjSamsung

JW


Enligt en undersökning genomförd av Yougov och beställd av Samsung har varannan svensk svårt att ta till sig traditionell bildkonst. 

Det vill Samsung nu ändra på och låter därför artister musiksätta konstverk:

”Samsung genomför projektet Sound of Art för att ge nytt liv till verken och visa på hur upplevelsen av något visuellt kan förstärkas med hjälp av kvalitativt ljud. Faktum är att ljud redan gömmer sig i de klassiska tavlorna och de har nu använts för att skapa musik”, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Hilma af Klints ”Ynglingaåldern” från 1907 kommer att tolkas av svenska artisten Esther och producenten Pontus Winberg. Edvard Munchs ”The Dance of Life” ska tolkas av norska artisten Prins Thomas. Anna Anchers ”Kunstnerens mor” ska tolkas av danska artisten Sofie Birch och Akseli Gallen-Kallelas ”Clouds above a lake” (1904–1906) kommer att tolkas av finska artisten artist Jaakko Eino Kalevi.

– Grunden i det vi gör är att ge människor större upplevelser med bild och ljud. Att få naturfilmsdokumentären att komma till liv eller att ta pulsen från fotbollsarenan till soffan kräver såklart en bra bild, men många glömmer bort är hur viktigt det är att också ha riktigt bra ljud, säger Magnus Per Nilsson, ljudexpert på Samsung, och fortsätter: 

– I projektet ville vi visa hur viktigt ljudet är för den totala upplevelsen, och använde oss av soundbaren S810B för att utforska hur ljud kan förstärka konstupplevelser. Förhoppningen är att fler inser storheten både i de klassiska bildkonstverken och i riktigt bra ljud.

Arbetsgrupp

JUNG

Nina Peldán, Creative

Daniel Lunde, Creative Lead

Simon Le Pluart, PR Advisor & Creative

Jonatan Rolfer, Producer

Johan Gustafsson, Project manager

Jenny Hedberg, Head of production

Anton Svensson, Designer

Rebecca Björkholm, Junior Advisor

Joacim Börjesson, PR Advisor

Lovisa Jönsson, Junior Advisor

 

SAMSUNG

Louise Gustafsson, PR Officer, Samsung

Emelie Lindström, Junior PR and Influencer specialist

Elin Axelsson, Manager corporate communication and PR

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev