Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 28 mars 2022, 09:23
På festivalen Otherlands kommer kreatörer och konstnärer att visa upp sina verk medan Samsund berättar om hur deras teknik kan fungera som möjliggörare för konstnärerna.
Marknadsföringsvärldens intresse för NFT:er har det senaste året exploderat, åtminstone på den amerikanska marknaden. I Sverige har vi inte sett lika stort intresse även om vi sett ett fåtal exempel.
Ett bolag som vill befatta sig med tekniken, som kortfattat kan förklaras som unika digitala föremål, är Samsung. Ett första steg är lanseringen av NFT-konstfestivalen Otherlands. Under festivalen kommer kreatörer och konstnärer att ha föreläsningar och visa upp projekt där tekniken använts. Experter kommer även att finnas på plats för att berätta om exakt hur tekniken fungerar. Från Samsungs håll kommer man att visa hur deras teknik kan användas för att vidareutveckla kreativiteten. Otherlands kommer att pågå samtidigt i Sverige, Norge, Danmark och Finland och målet är enligt Samsung att skapa en plattform för kunskapsutbyte inom tekniken.
Kampanjen är en del i lanseringen av nya modeller av Samsungs flaggskepstelefoner.
– Vi ser hur NFT-tekniken skriver om reglerna för hur morgondagens kreatörer kommer skapa och arbeta med digitala verk. Oavsett om det är inom reklam och marknadsföring eller inom konst, mode eller musik så ser kartan numera annorlunda ut och det behöver så väl kreatörer som tekniska innovatörer förhålla sig till. Därför ville vi skapa en kampanj som bygger en plattform för gemensamt kunskapsutbyte och inspiration. Vi står för initativet och tekniken medan artisterna och partners står för konst, kreativitet och kunskap, säger Sargon Demirdag, head of marketing IM på Samsung electronics nordic.
Innehållet och konceptet för festivalen har tagits fram i samarbete med mode- och designbutiken Aplace.
– OtherLands är tänkt att fungera som ett decentraliserat ekosystem av konstnärer, kreatörer, tänkare och tekniska innovatörer. Människor som går samman för att inspirera OtherLands-communityt till mer kreativitet och teknisk nyfikenhet inom området konst och teknik. Genom att stödja den kreativa gräsrotsgemenskapen med innovativ teknik och NFT-nätverk hoppas vi stödja och förändra grunderna och definitionen av kreativa uttryck genom teknik, säger Fredrik Ekström, kreativt ansvarig för initiativet på Samsung och OtherLands festivalgeneral.
Arbetsgrupp
Samsung Electronics Nordic:
Sargon Demirdag, Head of Marketing IM
Oscar Nöjd, Head of Tech & Innovation
Sussan Rahmani, Master Trainer
Fredrik Ekström, Kreativt ansvarig och festivialgeneral, OtherLands
Aplace:
Kristian Rajnai, Grundare av Aplace och festivalgeneral, OtherLands
Leon&Chris:
Leon Martinsen, Art Director
JMWGolin:
Tobias Sikström, Projektledare
Ebba Carlsson, Projektledare
Mimmi Johansson Bäckström, PR-specialist
Andreas Zannin, PR-specialist
Elie Nakhoul, PR-specialist