Kampanj
Samsungs reklamfilm frias, men varumärket kommer inte återuppliva kampanjen
Publicerad: 20 juli 2022, 11:19
Kampanjfilmen för Samsungs Galaxy-klocka visade en kvinna som var ute på en löptur mitt i natten, och det väckte många reaktioner. Nu har ASA beslutat att filmen inte bryter mot några regler.
Samsung släppte i våras en reklamfilm, skapad av Ogilvy New York, som fick rejält med uppmärksamhet. Många tyckte nämligen att annonsen var okänslig och verklighetsfrånvänd, eftersom den visade en kvinna som var ute och joggade mitt i natten. Kvinnorättsgruppen Reclaim These Streets' medgrundare Jamie Klingler menade att reklamfilmen inte speglade verkligheten för många kvinnor, som är rädda för att gå ut och springa sent på kvällarna:
– Jag önskar att jag kunde gå ut och springa när som helst, men det är inte förenligt med verkligehten, sade hon.
Även tidningen Women's Runnings redaktör Esther Newman kritiserade filmen, och backlashen ledde till att Samsung bad om ursäkt och drog tillbaka annonsen.
Nu har reklamfilmen prövats i Storbritanniens motsvarighet till Reklamombudsmannen, som tagit emot 27 anmälningar om filmen. Rådet, som består av fem män och åtta kvinnor, valde att inte fälla filmen, då kvinnan är alert och medveten om sin omgivning och inte ser ut att vara utsatt för fara, och visar alltså inte riskabelt eller oansvarigt beteende.
Både Clearcast och Cinema Advertising Association har tidigare argumenterat för att tillåta reklamfilmen, med det främsta argumentet att man inte ska skuldbelägga kvinnor. Genom att förbjuda en reklamfilm som visar en kvinna i en specifik situation, skulle man signalera att det är kvinnans fel om någonting sker, menade organisationerna.
– Om reklam som föreställer en kvinna som springer på natten blir socialt oacceptabel, ställer det frågan om vad mer som skulle kunna utgöra en socialt farlig situation för en kvinna. Att ta bort kvinnor från vissa utrymmen skulle inte stoppa attacker på kvinnor från att ske, men skulle kunna skapa farliga prejudikat som föreslår att kvinnor inte ska vistas i vissa utrymmen eller bete sig på vissa sätt för ”sin egen säkerhet”, sade Cinema Advertising Association i ett uttalande.
Samsung lade fram samma argument i sitt yttrande. Varken Samsung eller Reclaim These Streets har uttalat sig om beslutet, men Esther Newman säger till Campaign att hon tycker att reklamfilmen underminerar arbetet från många kvinnorättsgrupper.
– Många kvinnor känner sig otrygga när de springer. Jag håller med Cinema Advertising Association om att reklam inte ska säga att kvinnor måste bete sig annorlunda än män; Naturligtvis måste vi ge kvinnor möjlighet att springa som de vill, som män gör. Kvinnor borde inte behöva anpassa sig för att känna sig trygga, men faktum kvarstår att de gör det. Den här annonsen är inte farlig i sig, men det som är farligt är att det inte har lett till ytterligare diskussioner om hur vi kan skapa säkra löpmiljöer för kvinnor, säger hon till Campaign.
Samsung kommer inte visa reklamfilmen igen, men välkomnar enligt sitt yttrande ett beslut om huruvida filmen bryter mot brittiska annonseringsregler eller inte.