Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

SAS lanserar nytt kommunikationskoncept

Publicerad: 19 september 2022, 05:00

Efter åtta år med ”We are travelers” lanserar SAS ett nytt koncept tillsammans med Åkestam Holst. ”Journeys That Matter” ska lyfta betydelsen av resandet och är SAS första varumärkeskampanj sedan 2020.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstSASNyheterNoa

2014 lanserade SAS konceptet ”We are Travelers” tillsammans med Åkestam Holst. Nu har omvärlden förändrats och skapat nya resemönster. Efter två och ett halvt år med pandemi, illröda ekonomiska siffror och den uppmärksammade pilotstrejken där varumärket var nära att gå under släpper SAS ett nytt kommunikationskoncept som ska signalera en nystart. Det nya kommunikationskonceptet är baserat på en ny varumärkesplattform.

”Journeys that matter” speglar en utveckling där bolagets målgrupp har breddats under flera års tid, från att huvudsakligen omfatta affärsresenärer till att inkludera den allt större gruppen fritidsresenärer. Det nya kommunikationskonceptet riktar sig i huvudsak till den nya utökade målgruppen.

– Resandet ger oss nya perspektiv, upplevelser och livslånga minnen. Anledningarna till att resa är lika många som passagerarna som går ombord på varje plan. Vi på SAS vet hur betydelsefull varje resa är för den enskilda kunden. Därför gör våra medarbetare sitt yttersta för att varje del av kundresan ska bli så bra som möjligt. Flyget spelar en viktig roll för både individ och samhälle, det vill vi betona, säger Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS i ett pressmeddelande. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Tillsammans med varumärkes- och designbyrån Bold har SAS även gjort en översyn och en större uppdatering av den visuella identiteten. Den distinkta kärnan har behållits och nya varma och personliga element har adderats. I det nya bildmanéret får människor ett större utrymme.

SAS tidigare identitet som lanserades 2014.

Den uppdaterade och nyligen lanserade grafiska profilen.

SAS har arbetat med Åkestam Holst, Bold och The North Alliance sedan 2013.

– Vårt mål har varit att skapa en starkare känslomässig laddning mellan SAS och deras resenärer, och en identitet som med stark igenkänning signalerar kvalitet, omsorg och värme. Förutom visuella beståndsdelar som ett nytt specialritat typsnitt, färger, bilder och layoutsystem har vi även tagit fram nya koncept för motion och ljud. Vi är väldigt stolta över vårt snart tioåriga samarbete med SAS och att vi återigen fått förtroendet att förnya deras varumärke, säger Oskar Lübeck, grundare och chief creative officer på Bold.

Arbetsgrupp

NoA Consulting

Dan Landin, Head of Strategy

Åkestam Holst / NoA

Joakim Khoury, Creative Director

Rickard Beskow, Copywriter

Michal Sitkiewicz, Art Director

Eva Wallmark, Art Director

Henrik Billing, Copywriter

Folke Kühlhorn, Art Director

Jesper Månsson, Account Manager

Mattias Hjelm, Strateg

Frida Norén, Planner

Johan Lindström, Executive Producer

Jenny Kaiser, Client Director


Bold / NoA

Maja Wetterberg, Account Manager

Oskar Lübeck, Chief Creative Officer

Victor Nilsson, Design Lead

Carl-Johan Nordin, Design Lead

David O’Reilly, Senior Final Artist

Robin Wickbom Burewall, Motion designer

Mattias Hjelm, Brand strategist

Lotta Thiringer, Client Director

Content & Production: BKRY / NoA

Produktionsbolag: Bleck Film

Exekutiv Producent: Sofia Swahn

Regissör: Tobias Granström

Filmfotograf: Stellan Runge

Stillsbildsfotograf: Jörgen Brennicke


SAS

Karin Nyman, VP Brand & Communications

Camilla Runberg, Acting Head of Brand MarComm & PR

Ulla Sandén, Senior Communication Strategy Manager & Project Lead/Manager

Claudia Urriola, Brand Manager & Project Lead/Manager

Elisabeth Von Sydow, Editorial Manager & Editor in Chief

Adam Björklund, Head of Customer Acquisition

Miriam Stahlin, Media Manager

Amanda Wolf, Junior Marketing Manager

Kristine Mayer, Sr Manager Strategic product design

Leonhard Rauch, Lead Design Hub & Senior Designer

Freja Liljedahl, Creative Campaign Manager

 

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstSASNyheterNoa

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.