tisdag7 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Säsongens sista avsnitt av ”Boendeekonomi är jättekul!”

Publicerad: 20 december 2022, 08:30

I går började SBAB sända sista avsnittet för säsongen av ”Boendeekonomi är Jättekul!”

Björn Gustafsson träffar bolånespecialist i säsongsavslutningen av ”Boendeekonomi är jättekul!”

Ämnen i artikeln:

KampanjNyheterSBAB

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


I dagens tuffa ekonomiska verklighet fortsätter SBAB att undersöka om boendeekonomi verkligen är jättekul eller bara kul just nu. I det sista avsnittet av säsong 4 har därför Björn Gustafsson och resten av gänget bestämt sig för att producera vettiga och seriösa informationsfilmer om boendeekonomi. Till hjälp har de en av SBAB:s bolånespecialister, Elin Björkman, som försöker bringa ordning i kaoset.

Redan i förra avsnittet stod det klart att dagens osäkra tider med stigande räntor, höga energipriser och hög inflation krävde en lite annorlunda ansats i SBAB:s reklamkoncept Boendekonomi är jättekul. Det kallades därför till en presskonferens där det meddelades att humorgraden i handlingen skruvades ner från ”jättekul” till ”kul”. I säsongsavslutningen tar SBAB den ansatsen ett steg längre genom att sätta fokus på de medarbetare i banken som möter kunderna varje dag och som är specialister på bolån och boendeekonomi.

– Med hjälp av digitala tjänster går det att hantera många ärenden själv. Men ibland behöver man någon att prata med och kanske särskilt när det är osäkra tider. När man ringer till vår kundservice för att prata bolån så får man alltid direkt prata med en utbildad bolånespecialist. Hos konkurrenter, framför allt storbankerna, så får man inte alltid prata med en bolåneexpert direkt, utan man får boka ett möte som ligger längre fram i tiden. När förutsättningarna i omvärlden förändras snabbt har man inte alltid tid att vänta på att diskutera sin ekonomi. Det är de här aspekterna som vi har valt att fokusera på i säsongsavslutningen, säger Malou Sjörin, kommunikationschef SBAB.

Även om handlingen i avsnittet ska fokusera på saklig information om boendeekonomi så är fortfarande humor det bärande elementet. Att köpa bostad är förknippat med många positiva känslor men också mycket stress och ångest. Ämnen relaterade till boende och boendeekonomi upplevs som svåra och tråkiga. Det har SBAB jobbat med att förändra sedan konceptet Boendeekonomi är jättekul lanserades 2017.

– Vi tror att det finns risk för att man fattar sämre beslut när man upplever att ämnet är tråkigt. Det är ganska självklart att det är svårt att ta till sig ny information som man upplever som väldigt trist. Genom att använda humor kan vi runda det här fenomenet och bidra till nöjdare och mer välinformerade bostadsköpare, avslutar Malou Sjörin.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev