Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Save-Our-Souls kampanj för Weekday – skapar tidskapsel för t-shirts

Publicerad: 20 oktober 2021, 08:05

Bild 1/2  

Den nystartade reklambyrån Save-Our-Souls skapar en tidskapsel åt Weekday, för att bevara t-shirts från de senaste tio åren. ”Det kan i framtiden vara lika viktig information som vilket historiskt dokument som helst.”


Varje vecka de senaste tio åren har Weekday tillverkat popkulturellt aktuella prints till t-shirts, något man kallat Zeitgeist-projektet. Nu skapar Save-Our-Souls en speciell tidskapsel för att förvara tröjorna för framtiden.

S-O-S har skapat ryggsäckar där en t-shirt kan bevaras oskadd i tusentals år. Ryggsäckarna är gjorda i 22 mm rostfritt stål och är klädda i flamsäkert material, som kan skydda t-shirten från temperaturer på upp till 800 grader celsius. Genom sociala medier ska man också hitta förmyndare till ryggsäckarna: så kallade Zeitgeist Guardians. Då förbinder man sig att ta hand om väskan fram tills att en arvtagare utses.

– Weekday har alltid inspirerats av olika former av kreativitet, populärkultur och inte minst våra kunder. När vi nu firar tioårsjubileet av Zeitgeist känns det därför extra roligt att koppla an till alla dessa delar och bjuda in vårt community att hjälpa oss bevara Zeitgeist långt in framtiden, säger Anna Norling, head of design på Weekday.

LÄS OCKSÅ: Mindler tar in Save-Our-Souls – ska bygga varumärket globalt 

Save-Our-Souls har tidigare berättat att man vill vara popkulturellt relevanta och återuppliva kommunikationsbranschen.

– När vi tittade på alla t-shirts som skapats inom Zeitgeist-projektet slogs vi hur mycket de faktiskt säger om tiden vi lever i. Att folk gick runt med ”Free Britney”-t-shirts 2021 kan i framtiden vara lika viktig information som vilket historiskt dokument som helst, säger Clara Uddman, art director på Save-Our-Souls. 

LÄS MER: Nyföretagandet blomstrar trots corona – här är byråerna som vill haffa affärerna (och här är deras strategier framåt)

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.