Kampanj
SDHL lyfter fram det osynliga glastaket i ny kampanj – med glashjälm
Publicerad: 2 mars 2023, 13:34
”Glaskrossarna” är namnet på SDHL (Svenska Damhockeyligan) och Svenska Spels nya kampanj som tagits fram tillsammans med Pack Train. I kampanjen används en glashjälm som symbol för ett osynligt glastak för kvinnor i näringslivet och idrotten.
Med kampanjen vill SDHL uppmana fler kvinnor att söka till ledande positioner inom hockey. Allt började med en manifestation där alla lagkaptener i ligan gick ut på isen med glashjälmar. Sen startade SDHL en kostnadsfri utbildning som riktar sig till styrelser och valberedningar i idrottsrörelsen med fokus på mångfald. Utbildningen kommer att genomföras av stiftelsen Allbright den 20 mars.
I nästa steg av kampanjen publicerades ett öppet brev från Svenska Ishockeyförbundet, SHL, SDHL, Hockeyallsvenskan, NDHL och Hockeyettan för att lyfta bristen på anläggningar i Sverige. I samband med det öppna brevet klev även högprofilerade herrspelare från SHL och Hockeyallsvenskan in på isen med glashjälmen för att visa sitt stöd till SDHL.
Det forskningsbaserade initiativet går hand i hand med Riksidrottsförbundets riktlinjer för jämställdhet och tar avstamp ur Svenska Ishockeyförbundets dam- och flicksatsning med sikte på 2030.
Kampanjen som är en del av Svenska Spels sponsorskap har uppmärksammats i dags- och kvällspress, lokalpress, i C Mores och SVT:s sändningar, i TV4:s nyhetssändningar samt i TV4 Nyhetsmorgon. ”Glaskrossarna” har också väckt starka reaktioner på sociala medier med både hyllningar och sågningar.
– Majoriteten av kommentarerna på sociala medier är positiva och konstruktiva. Men det förekommer kommentarer från exempelvis ”Thai-Leffe” som handlar om att damerna borde spela med transparenta matchställ i stället. Men det bevisar bara att initiativet behövs mer än någonsin och att det behövs fler möjliggörare likt Svenska Spel så att ligan kan fortsätta driva frågan, säger Joel Pallvik, senior rådgivare Pack Train.
Arbetsgrupp
Pack Train
Joel Pallvik, senior rådgivare och kreatör
Anna Dahlberg, pr-rådgivare och projektledare
SDHL
Angelica Lindeberg, kommersiell chef
Gustaf Walli Walterholm, marknadskommunikatör
Oscar Alsenfelt, sportchef
Svenska Spel
Mats Einarsson, sponsringsansvarig
Johan Söderkvist, pr-ansvarig
Lina Östman, digital kommunikatör och projektledare
Film: Joel Ek, StoryPlay
Foto: FotoINorr
Sociala medier: IK Stockholm