Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Se lanseringskampanjen för LO, PTK och Svenskt Näringslivs nya satsning

Publicerad: 7 maj 2021, 09:45

Det nya bolaget Avtalat ska visa kollektivavtalsanslutna varför pension och försäkringar är så viktigt. Bakom lanseringskampanjen står Blomquist Communication.


Ämnen i artikeln:

Blomquist & Co

För två år sedan kom LO, PTK och Svenskt Näringsliv överens om att starta ett gemensamt bolag med uppgift att sprida information om fackligt avtalade försäkringar. Sedan dess har de rekryterat nyckelkompetenser samt jobbat med de strategiska pelarna för bolag, och i januari i år lanserades bolaget Avtalat. Bakom namnet, den visuella identiteten och sajten står Blomquist Communication. De står även bakom den lanseringskampanj som släpptes i veckan. Fokus för kampanjen är att etablera varumärkesnamnet, något som görs genom tre korta sketcher som visar på när fackligt avtalade försäkringar är bra att ha.

– Många arbetsgivare tycker det är krångligt och känner sig osäkra kring hur pension och försäkringar ska administreras och hanteras. Och många anställda saknar kunskap om sina försäkringar, vid vilka händelser de kan ge ersättning och vilka valmöjligheter de har kring dem. Parterna har förhandlat fram fantastiska förmåner, nu ska vi se till att de blir mer lättillgängliga, säger Pia Carlsson Thörnqvist, kommunikationschef på Avtalat.

Målgruppen för kampanjen och bolaget är de tre miljoner arbetstagare som omfattas av pensions- och försäkringsavtalen.

– Att som konsult få vara med och bygga upp grunden av ett varumärke från start känns oerhört lyxigt. Avtalat har gjort ett enormt jobb på bara ett år! De har arbetat igenom hur försäkringarna och tjänstepensionen presenteras och beskrivs. De har bjudit in sin målgrupp i alla processer för att lyssna av – ett föredöme i att arbeta kundcentrerat, säger Stina-Marie Olsson, strateg på Blomquist som arbetat med projektet.

Byrån jobbar sedan tidigare med kunder som Spelinspektionen, Gofido och Energi- och klimatrådgivningen.

– Syftet är att snabbt ge mottagaren grundförståelse om vad det handlar om – och att det är viktigt. Utmaningen har varit att lansera en tjänst som ger målgruppen information om ett ämne de kanske inte ens vet att de behöver information om. Det har varit en spännande och lärorik process, säger Amanda Frykberg, kreatör på Blomquist.

Arbetsgrupp

Blomquist Communication:

Projektledning: Mikael Rubinsson

Planning & strategi: Clara Axner och Stina-Marie Olsson

Produktionsledning: Jennie Davelind

Copywriter: Amanda Frykberg

Art Director: Jonas Serrander

Filmproduktion:

Matilda Hagård, producent

Adi & Mak Omanovic, regi och klippning

Haris Mlivic, DoP och stillbild

Mediabyrå:

Wavemaker

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Blomquist & Co

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.