Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Ser ökad konkurrens från EMV – Felix vill ladda varumärket med oväntade värden

Publicerad: 28 mars 2022, 08:02

När livsmedelskedjornas egna varumärken tar mer och mer plats i hyllorna ökar det pressen på de klassiska FMCG-aktörerna. I den senaste kampanjen från Felix och Åkestam Holst har man hittat inspiration från klassiska äventyrsfilmer.


Ämnen i artikeln:

NyheterÅkestam Holst

I Åkestam Holsts nya kampanj för Felix hämtar man inspirationen från äventyrsfilmernas värld. I filmen får vi följa en familj som efter en hel dags vandring fått i gång elden och satt korven över lågorna. När de inser att ketchupen är kvar hemma i kylskåpet infinner sig fullkomlig panik och lika snabbt som de gav sig ut i vildmarken vänder de nu tillbaka.

– Vi blev väldigt glada när Åkestam Holst föreslog det här väldigt filmiska äventyret för en av våra viktigaste produkter. Vi känner att vi med den här kampanjen placerar ut flaggan i bokstavligen otrampad mark när vi pratar om kommunikation kring ketchup. Häng med på resan! säger Thomas Sjöberg, marknadschef Felix/Orkla foods Sverige

Kampanjen är Felix första efter den hyllade, och Månadens-kampanj-belönade (!), ”Osötad ketchup” från 2019. I ett pressmeddelande skriver Felix att de i och med ökad konkurrens från butikskedjornas EMV och andra aktörer ser ett behov av att ladda varumärket med för FMCG-marknaden oväntade känslor.

Filmen är regisserad av Bill Schumacher och producerad av FLX i samarbete med Bsmart.

– Vi har ju arbetat med Felix mycket länge vid det här laget, och känner därför varandra väldigt väl. Det ger oss utrymme att verkligen spänna bågen när det var dags att ta nästa steg för ketchupen. Under pandemin är vi ju många som har spenderat mer tid ute än någonsin, så det var ett logiskt steg att se vad ketchupen har för roll i vårt svenska uteliv, kommenterar Daniel Smedfors, client director på Åkestam Holst.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Felix/Orkla Foods Sverige:

Maria Tilly, marknadsdirektör Orkla Foods Sverige

Thomas Sjöberg, marknadschef Felix/Orkla Foods Sverige

Karolina Bjurehag, brand team manager Felix/Orkla Foods Sverige

Josefin Sohl, brand team manager  Felix/Orkla Foods Sverige

 

Åkestam Holst / NoA:

Daniel Smedfors, client director

Jessica Söder, account manager

Patrik Reuterskiöld, art director

Julia Sebesteny, copywriter

Stina Hansson, strateg

Leila Widgren, producent

 

OMD:

Camilla Dellbrant, business director

Beata Westermark, client manager

 

FLX: 

Regissör: Bill Schumacher

Head of Commercial & Branded content: Therese Pettersson

Exekutive producent: Johan Gabous

Producent: Signe Falk

Produktionsledare: Frida Albery/Albin Karlén

DoP: Filip Lyman

Scenograf: Michael Wirtberg

Kostymör & Make up: Anna Göransson

Offline: Peter Wendin

Ljud: Edward Björner

Grade: Sander van Wijk

Online: Wille Rising

 

Bsmart:

DOP: Pontus Rudolfson

Postproduktion: Robert Fernstedt

3D: Pär Wahlund

Retusch: Lovisa Suradic

Assistant: Amna Qureshi

Producent: Julia Andersén

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterÅkestam Holst

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.