Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag17.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Serie ska få fler att välja bort kyckling på tallriken

Publicerad: 16 Mars 2021, 08:56

En ruta ur den nya seriestripen från Djurens Rätt.

En ny kampanj från Djurens rätt, bestående av en seriestrip, vill uppmärksamma hur livet för industriellt uppfödda kycklingar utmärker sig.


Ämnen i artikeln:

Kampanj

Varje år dödas 99 miljoner kycklingar för sitt kött, och de representerar den grupp djur inom köttindustrin som är flest och har det absolut sämst under det korta liv de lever. Det menar lobbyorganisationen Djurens rätt, som nu återupptar den tidigare kampanjen ”99 miljoner” för att uppmärksamma saken. 

Med start denna vecka syns en serie som jämför livet för en så kallad turbokyckling, det vill säga en industriellt uppfödd kyckling, med en kyckling som får växa upp naturligt. Den möter resenärer i kollektivtrafiken, i tidningar, i banners på webbplatser samt i sociala medier. 

Serien är tecknad av Emmanuel Garnheim

– Vi på Djurens Rätt är otroligt glada över det här samarbetet med Emanuel och hoppas att den här seriestripen ska få fler att tänka ett varv kring till vad man lägger på tallriken, säger Camilla Bergvall, förbundsordförande för Djurens Rätt, i ett pressmeddelande. 

Djurens rätt drev senast i februari en kampanj för att få Linas Matkasse att säga nej till så kallade turbokycklingar, och i höstas stod de bakom en global kampanj med målet att få Burger King att välja bort ägg från hönor i bur. 

 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Kampanj

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.