Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Sexig mat ska belysa matsvinnsproblematiken

Publicerad: 27 september 2022, 08:09

Med en vågad idé och oanständig paketering skulle det effektfulla bildspråket ge Too good to go chansen att prata om den internationella matsvinnsdagen och sprida medvetenhet om matsvinn.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


På torsdag den 29 september är det dags för den internationella matsvinnsdagen. En dag som syftar till öka medvetenhet när det kommer till matsvinn, dess konsekvenser och möjliga lösningar.

Eftersom högtidsdagen bara har tre år på nacken och är ett relativt nytt fenomen tyckte matsvinnsrörelsen To good to go att den behövde en extra push för att få genomslag.

Insikten var också att de flesta kommunikationsinsatser som görs kring tyngre ämnen såsom matsvinn, tenderar att gå konsumenterna helt obemärkt förbi. Rörelsen ville utanför boxen för att fånga konsumenternas uppmärksamhet för att kunna utbilda om matsvinn.

Den kreativa idén till kampanjen blev därför att fånga konsumentens uppmärksamhet genom med hjälp av ren och skär click bait. Kommunikationen utgår från mantrat ”sex säljer” och eftersom att fokus är att motverka matsvinn så valdes givetvis också erotisk mat för att väcka engagemang. 

Med en vågad idé och oanständig paketering skulle det effektfulla bildspråket ge Too good To Go chansen att prata om den internationella matsvinnsdagen och sprida medvetenhet om matsvinn.  

Kampanjen rullas ut i digitala kanaler med start från den 29 september. Bilderna paras ihop med texter som på ett lättsmält ska föra betraktaren in på ämnet matsvinn. ”Vad tänker du på när du ser ett par riktigt schyssta lökar? Sorgligt nog så tänker vi på matsvinn och vill vi uppmana dig att göra detsamma” är ett exempel av den copy som kommer att spridas under kampanjperioden. 

Fakta

Too Good To Go är världens största matsvinnsrörelse och startades i Danmark 2016. Idag finns företaget i 17 länder och har hittills räddat över 160 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både restauranger, butiker, caféer och användare att ta tillvara på överskottsmat. Via appen säljer företag sitt överskott till användare som hämtar maten på plats. Konceptet ger alla en möjlighet att enkelt bekämpa matsvinnet. Användaren får mat till reducerat pris och hjälper samtidigt matställena att minska sitt matsvinn. Tillsammans med appen har rörelsen även lanserat projekt för att förändra datummärkningar på livsmedel och initiativ som hjälper hushåll att minska sitt matsvinn.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev