Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Sibylla firar 90 år i branschen med Björn Borg

Publicerad: 17 oktober 2022, 08:32

När Sibylla firar 90 år i branschen gör man det med en ny produkt på menyn, en smash-burgare. Och vad passar då bättre än att ha Björn Borg som ansikte utåt i kampanjen? ”Jag kanske inte var mest känd för min smash, men nog fanns det tillfällen där även den satt”, kommenterar han.

Ämnen i artikeln:

SibyllaVinterBjörn BorgKampanjNyheter

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Hamburgerbranschen är full av aktörer som Max, McDonald's och Brödernas, men ingen av dessa har lika stor erfarenhet som Sibylla. Hamburgerkedjan, som grundades 1932, firar 90-årsjubileum i år, och det firas med ett tillskott på menyn: en smash-burgare. Och lanseringen görs med ingen mindre än tennis-legendaren Björn Borg.

– Jag kanske inte var mest känd för min smash, men nog fanns det tillfällen där även den satt. Att samarbeta med Sibylla känns väldigt bra, de är verkligen originalet som jag växt upp med. Det är mer än en gång som jag käkat på Sibylla genom decennierna, säger han i ett pressmeddelande.

– Sibylla fanns ju där redan när jag nötte tennis mot garagedörren.

Även Björn Borgs son Leo Borg medverkar i kampanjen, som representant för den nya generationen.

– Precis som Sibylla så är Björn Borg också en del av den svenska folksjälen, ett original. Hans son Leo är framtidens stjärna, konstaterar Per Stenlund, tf. vd på Nordic Fast Food.

Kampanjen är resultatet av ett samarbete mellan Sibylla och Vinter, som varit hamburgerkedjans partner i flera år.

– Vinter har verkligen hjälpt oss att revitalisera Sibyllas varumärke. Att bibehålla det som är vår själ, men ändå gå framåt. Även när det gäller produktutvecklingen har vår konceptchef Malin Björk, och hennes team, jobbat sida vid sida med Vinter. De har även varit en strategisk partner i arbetet med att utveckla Smash Star och framför allt att göra samarbetet med Björn Borg möjligt, säger Per Stenlund.

Vinters creative director Magnus Ahlqvist är glad över att lanseringen nu går live:

– Det har varit komplext, men Sibylla har visat modet att satsa och tänka nytt. Dessutom har de gett oss kreativt spelrum att utveckla deras kommunikation och erövra en folkligare tonalitet som de nu är ensamma om. Vi har satsat på att lyfta att de är just originalet, att lite återerövra varumärkets rättmätiga plats i den svenska matkulturen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev