Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Siktar på att bli störst i Norden – humordrivet koncept som ska bygga varumärket

Publicerad: 24 februari 2022, 10:20

Sambla är en växande aktör på den allt mer konkurrensutsatta marknaden för jämförelsetjänster inom privatekonomi, men samtidigt relativt okända. Nu relanseras varumärket i samarbete med BBDO Nordics.


Ämnen i artikeln:

BBDO Nordics

Fintechbolaget Sambla grundades 2014 och är sedan 2021 en del av Sambla Group. Förra hösten slog Nordic Capital samman varumärket med Advisa och nu inleds en satsning på att öka kännedomen.

Tillsammans med BBDO Nordics relanseras nu varumärket Sambla med ny visuell identitet och med ett nytt reklamkoncept. Arbetet bygger på insikter om mänskliga beteenden från den svenska privatlånemarknaden.

Förutom att få fler att välja Sambla när de vill få hjälp med att ta tag i sin privatekonomi ska kommunikationen också underhålla. med folklig humor. Reklambyråns kommunikationskoncept ”Alla lån kan bli bättre” handlar om vanliga människor i vanliga situationer, alltid släpandes på ett eller flera obekväma, malplacerade lån.

I konceptet berättar Samblas talesperson hur bolaget kan hjälpa kunden att i stället ta tag i dessa lån genom att jämföra och samla lånen hos dem. En humoristisk illustration över hur situationen kan se ut på den svenska lånemarknaden. 

Konceptet ”Alla lån kan bli bättre” är framtaget av kreatörerna Markus Bjurman och Zeynep Sahin. Filmerna är regisserade av Torbjörn Martin på B-Reel. 

– Vi har försökt att komma tillbaka till den folkliga humor som var väldigt vanlig förr i reklam. Och knyta an till de varma känslor man kan ha för någon som verkligen vill en väl och kan hjälpa till, säger Zeynep Sahlin, Art Director på BBDO i en kommentar.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

BBDO Nordics

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.