Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Simon Lublin om Inte Magnus: ”Planeras fler grejer, riktigt bra grejer”

Publicerad: 19 januari 2022, 13:32

Simon Lublin ligger bakom ”Inte Magnus”

Prylar med en tryckt varningskylt över Magnus Jakobssons ansikte och Memmo-hälsningar från kändisar: ”Han är kanske den som betytt allra mest för min karriär”, säger Simon Lublin som ligger bakom årets inbjudan till Guldskrift.


Ämnen i artikeln:

Simon LublinMagnus JakobssonGuldskriftKOMMGuldägget

Under förra året var det den tidigare vinnaren Gustav Egerstedt som med en stor portion igenkänningshumor uppmärksammade reklambranschen på att det var dags att skicka in bidrag till Guldblick, utmärkelsen för bästa art direction i Sverige under det gångna året.

I år ville Komm skapa buzz kring Guldäggets pris för Sveriges bästa copy, Guldskrift. Branschorganisationens vd tog kontakt med 2021 års vinnare av priset, Simon Lublin (då på Åkestam Holst numera på Edelman) för att skapa årets inbjudan.

Copywritern fick helt fria händer när han skulle informera om att inskicket var öppet. Det enda kravet var att datum och länken till hemsidan skulle finnas med.  

Resumé har tidigare under onsdagen uppmärksammat kampanjen ”Inte Magnus” som uppmanar branschen att se till att NoA:s kreative chef Magnus Jakobsson inte ska få priset i år igen. 



Copywritern har belönats med Guldskrift 2011 och 2019. Via en kampanjshop finns möjligheten att köpa merchandise med Magnus Jakobssons ansikte såsom tygväskor, muggar och hoodies. 

Och på kampanjens Instagramkonto har kändisar som artisten Nanne Grönvall, den tidigare fotbollsmålvakten Pa Dembo Touray och rapparen BigO bidragit med innehåll och uppmanat följarna att inte rösta på Magnus Jakobsson.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

– Eftersom priset Guldskrift riktar sig till copywriters behövde jag nå just denna målgrupp. Enligt min egen planning visade det sig att nästan alla copywriters i Sverige följer Magnus Jakobsson på Instagram, och därför blev det just honom jag riktade in mig på. Om han delade kampanjen på Instagram borde målgruppsträffen ligga på åtminstone 70-80 procent. Men visst, det hade även kunnat vara en ”Inte Anna Q”-kampanj eftersom hon också vunnit två gånger, det är bara det att jag inte känner Anna tillräckligt bra för att våga göra en sådan kampanj, säger Simon Lublin till Resumé. 

Nej, kreatören behöver aldrig vara orolig reaktionen från sin branschkollega. 

– Han verkar gilla det. till exempel skrev han ”Hahaha” när han fick se kampanjen. Det var även perfekt att han delade den på sin Instagram.

Desto mer oroande är efterfrågan av produkterna än så länge.
Upplagan av prylar i ”Inte Magnus”-shopen är enligt Simon Lublin i princip helt obegränsad, åtgången i stort sett obefintlig.

– Tyvärr har det inte varit någon rykande åtgång än så länge, endast en tröja är såld. Vore trist att sitta med ett stort lager efter detta så om någon är intresserad är det hög tid att handla era Inte Magnus-prylar nu. Pengarna kommer dessutom doneras till copywriter-studenter på Berghs. 

Nanne Grönvall, Pa Dembo och BigO anlitades via tjänsten Memmo för att göra hälsningar eftersom dessa personer var tillgängliga inom 24 timmar och höll sig inom Simon Lublins ytterst låga budget för hans personliga ”Inte Magnus”-projekt.

– Egentligen var Nanne snäppet för dyr, men det fick det vara värt.  

Är det huvudsakliga målet med kampanjen att Magnus Jakobsson inte ska vinna Guldskrift?
– Nej, nej. Magnus kanske är den som betytt allra mest för min karriär, så egentligen hade jag verkligen unnat honom en tredje vinst. Det huvudsakliga målet är att så många som möjligt ska skicka in sina alster. Generellt tror jag många har en föreställning om att det bara är print/utomhus som kan skickas, men all typ av text kan vinna. Kanske är det dags för en film igen? 

Hur kommer kampanjen, webbshopen och Instagram-kontot leva vidare under våren. Planeras fler aktiviteter?
– Det planeras för fler grejer, riktigt bra grejer. Bland annat ska jag släppa ett Inte Magnus-gosedjur och en Inte Magnus-keps när/om instagramkontot får 50 följare. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.