Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

SJ byter namn på X2000 – ska uppmärksamma klimatfördelarna

Publicerad: 13 Januari 2020, 12:11

Under januari och februari kommer SJ märka om två av sina X2000-tåg.


I slutet av 2019 växlade SJ ut TBWA mot Forsman & Bodenfors och lanserade ett nytt kommunikationskoncept med fokus på hållbarhet. I lanseringsfilmens centrum stod argumentet att en flygresa mellan Göteborg och Stockholm släpper ut 40 000 gånger mer koldioxid än motsvarande tågresa.

När SJ nu ”byter namn” på ett par X2000-tåg fortsätter man med samma argument. Två tågset kommer framöver att märkas med X40000 i stället för X2000. 

– Vi på SJ är stolta över att kunna erbjuda det resesätt som tar oss in i framtiden utan att skada den. Genom att leka med namnet på X 2000 vill vi manifestera vårt engagemang i klimatfrågorna och göra det tydligt hur stor skillnaden i utsläppsmängd faktiskt är mellan tåget och flyget. Vi vill också på det här sättet visa vår uppskattning gentemot våra resenärer som gång efter annan väljer ett mer klimatsmart sätt att resa, säger Maria Höglund, marknadschef på SJ, i ett pressmeddelande.

De två specialmärkta tågen kommer att användas under januari och februari.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.