Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Sju av tio slarvar med solskydd i stadsmiljö – Apotek hjärtat bjuder på varannan solkräm

Publicerad: 9 juni 2022, 10:31

Apotek hjärtat erbjuder handsprit och solkräm.

Under sommaren förra året rapporterade Strålsäkerhetsmyndigheten en kraftig ökning av hudcancer i Sverige – en ökning på nära 60 procent under de senaste tio åren.


Ämnen i artikeln:

WenderfalckApotek HjärtatNyheter

I dag har bara Australien och Nya Zeeland fler fall av hudcancer, än Sverige. Trots att många är medvetna om solens farliga strålar använder 71 procent sällan eller aldrig solskyddsfaktor i stadsmiljö under den svenska sommaren, enligt en ny Sifo-undersökning.

För att påminna om vikten av att skydda sig mot solen bjuder nu Apotek hjärtat på solkräm vid några av Sveriges soligaste uteserveringar.

Under Nationaldagshelgen utrustade Apotek hjärtat några av Stockholms, Göteborgs och Umeås soligaste uteserveringar med en ny sorts handspritdispenser – fylld med solkräm. 

Syftet med kampanjen är att uppmuntra människor till nya, positiva och solsäkra vanor under sommarens soliga dagar på stan. Bakom idé och koncept står Apotek hjärtats pr-byrå Wenderfalck.

– Under pandemin har vi lärt oss att ta en klick handsprit på rutin, och handspritsdispensers har blivit en ny inventarie i de flesta publika sammanhang. Pandemin har visat oss att det går att skapa nya vanor om varan bara är lättillgänglig. I och med den här aktiveringen vill vi hjälpa till att skapa en ny sund vana på samma sätt. Sifo-undersökningen visar på ett oroväckande solbeteende där 71 procent av svenskarna slarvar med solskyddsfaktorn i stadsmiljö. Så det finns ju stora möjligheter att skapa nya solsäkra vanor, säger Anders Malm, kreatör på Wenderfalck.

Sifo-undersökningen visar också att betydligt fler män (42 procent) aldrig använder solskydd, jämfört med kvinnor (18 procent). Den visar även att flera av oss använder gamla solskyddsprodukter, vilket kan försämra skyddet för huden. Var tredje tillfrågad (31 procent) uppger att de sparar sin öppnade solskyddskräm i mer än 18 månader, samtidigt som var fjärde (24 procent) behåller den i 12–18 månader.

– Det är viktigt att använda rätt solskydd, på rätt sätt. Undersökningen visar att många använder bristfälliga produkter, som till exempel gammal solkräm. Alla är kanske inte medvetna om atten gammal solskyddsprodukt med stor sannolikhet innebär en försämrad skyddsseffekt. Ett bra riktmärke är att inte spara en öppnad solkräm längre än ett år, säger Annika Svedberg, chefsapotekare på Apotek Hjärtat.

Visste du att ...

• ... du behöver solskydd även om du sitter i skuggan eller när det är molnigt. Upp till 80 procent av solens UV-strålning tränger igenom lätta moln. Samtidigt reflekteras strålarna även via sand, vatten och snö. Därmed kan du exponeras för dem i nästan lika hög grad en molnig dag som när himlen är klarblå.

 

• ... risken för hudcancer ökar genom att du utsätter din hud för sol, även när du inte bränner dig. Du behöver inte bränna dig för att riskera att huden tar skada. Däremot ökar risken för hudcancer betydligt när du bränner huden.

 

• ... du blir brun även om du har kläder på dig. En tunn vit t-shirt har en solskyddsfaktor på cirka 10. En blå skjorta i bomull har en solskyddsfaktor på cirka 50. Mörka plagg skyddar bättre än ljusa, lösa plagg skyddar bättre än tajta och ju tätare tyg desto bättre skydd.

 

• ... du endast behöver 10-15 minuter i solen för att få i dig tillräckligt med D-vitamin. Du behöver alltså inte spendera en hel dag i solen för att få i dig din dagliga dos av D-vitamin. Dessutom får de flesta av oss svenskar i sig D-vitamin genom kosten, till exempel via ägg eller fisk.

 

• ... en solskyddsfaktor inte räcker hela dagen. Därför är det viktigt att bättra på solskyddet flera gånger under dagen. Solskyddet försvagas ännu snabbare om du badar, solar eller svettas.

 

• ... solskydd är minst lika viktigt för en solbränd hud. Även om pigmentet melanin, som bildas när solen träffar vår hud och färgar den brun, skyddar mot UV-strålning är det skydd mycket svagt jämfört med dagens moderna solkrämer. Oftast lägre än solskyddsfaktor 6. Därför är det viktigt att du fortfarande smörjer in dig ordentligt, även om du redan har fått

färg.

 

Undersökningens resultat i korthet:

• Majoriteten av undersökningens deltagare (66 procent) kollar på solskyddsfaktorn när de ska köpa solskydd. Var fjärde kollar på UVA och UVB-skydd/märkning (28 procent respektive 25 procent). Var femte kollar på om den är vattenresistent och priset (20 procent respektive 19 procent).

 

• Var femte man (20 procent) köper aldrig solskydd, jämfört med var tionde (9 procent) kvinna.

 

• Var tredje (31 procent) sparar sin öppnade solskyddsfaktor i mer än 18 månader innan man slänger den/köper ny. Var fjärde (24 procent) behåller den i 12–18 månader.

 

• 71 procent använder aldrig eller sällan SPF när de befinner sig i stadsmiljö under svensk sommar.

 

• Betydligt fler män (42 procent) använder aldrig SPF i stadsmiljö under sommaren, jämfört

med kvinnor (18 procent).

 

Om UVA/UVB

UVA-strålarna utgör 90 procent av solljuset och tränger djupt ner i huden. Strålarna gör pigmentet i din hud brun men huden blir också torr, rynkig och åldrad i förtid. UVA-strålningen kan skada hudens vävnad och leda till cancer vid för stora mängder. Solarier har ofta relativt sett en större andel UVA-strålning än solljuset.

 

UVB-strålningen är det som gör att du kan bränna dig. UVB gör, precis som UVA, så att huden åldras och kan ge cancer vid långvarig och hög exponering. Solskyddsfaktorn (till exempel spf 15) anger skyddet mot UVB-strålarna.

 

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Kantar Public på uppdrag av Apotek Hjärtat. Den bygger på cirka 2500 intervjuer med den svenska allmänheten 18-79 år och är riksrepresentativ. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen, mellan 7-15 januari 2022.

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.