Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Skadades svårt av elsparkcykel – nu tar galleristens annons strid mot bespottade trenden: ”Är mer eller mindre livsfarliga”

Publicerad: 1 oktober 2021, 08:43

Den kände galleristen Björn Wetterling höll på att mista livet på nationaldagen när han blev påkörd av en elsparkcykel. Nu har han låtit art directorn Jonas Frank ta fram en annons med budskapet att stoppa elsparkskaoset i Stockholm. ”Jag kan använda min plattform för att kanske sätta fart på ett samtal”, säger Björn Wetterling till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Jonas Frank

Under en eftermiddag den 6 juni, på nationaldagen, blev galleristen Björn Wetterling påkörd av en elsparkcykel när han promenerade tillsammans med en kvinna på Södermalm i Stockholm. Förövaren smet snabbt i väg. Kvar i backen låg Björn, närapå medvetslös, med båda armarna krossade. Han fördes till Södersjukhuset där han fick två nya axelleder inopererade i axlarna. Expressen var en av tidningarna som rapporterade om händelsen.

Totalt blev det 46 dagar med läkarvård och rehabilitering, men varje morgon påminner smärtan galleristen om händelsen. Och Björn Wetterling går fortfarande till specialister minst två gånger per dag för rehabilitering och träning.

LÄS MER: Krisexperten kritiserar Voi för passivitet efter dödsolyckan: ”Initiativförmåga mildrar de negativa effekterna” 

Nu vill han bidra till debatten om elsparkcyklarnas påverkan på Stockholm och har därför anlitat art directorn Jonas Frank för att ta fram en kampanj. En skiss har bollats mellan dem, fram och tillbaka, men på lördag publiceras annonsen i Svenska Dagbladet. Den ska senare bland annat gå i Dagens Nyheter och Resumé. Budskapet är tydligt: ”Stoppa elsparkskaoset på Stockholms gator” i röd text med en skiss över en färdväg som beskriver en fredagskväll på sparkcykel från Odenplan till Södersjukhuset.

– Min högerarm fungerar fortfarande inte och jag har ingen känsel i tre fingrar. Det är med nöd och näppe att jag lever. Jag skulle kunna beskrivas som gravt handikappad i min högerarm och fingrar, säger Björn Wetterling till Resumé. 

Jonas Frank har varit med att ta fram flera prisvinnande annonskampanjer för Wetterling Gallery. Samarbetet började redan under tiden på Storåkers McCann i början av 2000-talet.

– I min värld är de här elsparkcyklarna mer eller mindre livsfarliga. De har tagit över stadsbilden på ett sätt som är för jävligt. Det måste regleras på något sätt. Jag tycker man åtminstone borde sätta upp en registreringsskylt på varenda cykel. Jag hoppas att jag med annonsen kan göra någonting för debatten. Vi kanske kan få till ett förbud som i Köpenhamn.

– Är det något gått som har kommit av den här olyckan så är det att jag kan använda min plattform för att kanske sätta fart på ett samtal.

Vad tycker du om annonsen?
– Hade jag inte tyckt om den hade inte släppt igenom den.

Hur ser du på dina förutsättningar att rehabiliteras?  
– Jag hoppas jag har hyfsade chanser. Men det är inte den känslan jag har när jag vaknar. Jag är ett levande bevis på vad de här cyklarna kan göra för skada med en människa. 

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas Frank

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.