Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Skaffa ”Friends with benefits” uppmanar Riksbyggen i ny kampanj

Publicerad: 8 juli 2022, 07:55

Co-living, crowd funding, co-sharing. Alla heta ord inom startup-världen, till skillnad från det mossiga begreppet ”kooperation”. Det menar Riksbyggen, som tillsammans med anr+1 tagit fram en kampanj om just kooperation - men under ett helt annat namn.


Ämnen i artikeln:

Riksbyggenanr+1KampanjNyheter

Det är sällan ordet kooperativ nämns i marknadsföring eller i startup-världen. Men gärna ord med liknande mening: som crowd funding, eller co-sharing. Så, för att hotta upp konceptet lite, har Riksbyggen tillsammans med anr+1 valt att kampanja för kooperation under kampanjnamnet ”Friends with benefits”.

– Vi vill att fler ska förstå och upptäcka fördelarna med kooperation. Målet med Friends with benefits är att på ett roligt och lite annorlunda sätt beskriva vad som är kooperation, säger Annika Bagge, marknadschef på Riksbyggen.

Kampanjen är också startskottet för Riksbyggens Tiktok, en kanal som man inte funnits på tidigare. 

Kampanjen riktar sig mot unga vuxna, som i allt större utsträckning har intresse för hållbarhet i alla dess former, men inte till begreppet kooperativ, eller till Riksbyggens varumärke.

– Allt som kooperationen står för är högintressant för det här segmentet - ändå uppfattas kooperationen i sig som något mossigt. Vi tycker att det är dags att rikta strålkastaren mot fördelarna och värdet ett kooperativ, stort som litet, kan ge. Och vi gör det på ett sätt och i kanaler som målgruppen kan relatera och ta till sig, säger Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör och ansvarig för kampanjen.

Riksbyggen driver en del initiativ för att underlätta för förstagångsköpare av bostäder, bland annat en modell för Hyrköp, och de har varit med och tagit fram förslag om speciella bolån för unga. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Riksbyggen:

Annika Bagge, marknadschef

Isabel Lechte, strategisk marknadskommunikatör

anr+1:

Malin Millbourn, kundansvarig

Anna Celay, strateg

Alice Abrahamsson, AD

Josefin Inge, copywriter

Andreas Lönn, creative director

André Melin, producent

Jacqueline Nyman, produktionsledare

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.