Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Skammen ska få svenskarna att parkera elsparkcyklarna rätt

Publicerad: 20 september 2022, 12:07

I en ny kampanj från Bolt, framtagen av studenter på Hyper island, anspelar bolaget på att skam kan få människor att förändra sitt beteende.


Ämnen i artikeln:

NyheterBolt

Frågan om parkering av elsparkcyklar har sedan ett par år tillbaka väckt allmänhetens ilska. Länge var området oreglerat, men sedan den 1 september måste användarna parkera cyklarna i ett cykelställ eller på ett särskilt angivet område. Från cykelföretagens sida har man infört system som gör att användarna bara kan parkera på områdena. Men det gäller också att få upp frågan på bordet och visa allmänheten att man tagit ansvar. Nu lanserar därför Bolt, en av de större aktörerna på marknaden, en kampanj som anspelar på den folkliga parkeringsilskan. Kampanjen är framtagen i samarbete med studenter på Hyper Island. Insikten bakom kampanjen är att det är bristande kunskap och förståelse som ligger bakom felaktiga parkeringar. Samtidigt identifierade de att normer, och inte minst den skam som kommer att bryta mot dem, kan vara bra för att få till en beteendeförändring.

– I Stockholm står vi till höger när vi åker rulltrappa, pratar lagom högt i tunnelbanan och när någon beter sig galet i offentligheten säger vi sällan till – vi ger dem bara det ”onda ögat”. Och alla vet hur jobbigt det är att få en tyst tillrättavisning. Vi ville anspela på de situationerna för att få ut budskapet på ett underhållande och igenkännande sätt, säger Johan Eriksson, copywriter.

Kampanjen går upp i dag i sociala medier, i influenceramarbeten och på utomhustavlor i Stockholm.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Bolt

Alexander Liljeblad, Country Manager

Hedda Broman, Marketing Manager

 

Hyper Island

Liban Abshir Mohamed, Director

Johan Eriksson, Copywriter

Mona Hassan, Creative strategist

Sofia Hultin, Strategist 

Mikael Ivanov, Creative strategist 

Aleksej Melnik, Creative director

Gosia Pawelska, Art director

Matilda Sahlin, Project leader 

 

Samarbetspartners

Alexander Eneroth, DoP

Louise Helmfrid, Photographer

Amal Sheffa Hussen, Stylist

Andreas Montufar (Moun Sounds), Music composition

Ebba Ekman Söderlund, Production assistant, storyboard creator

Hanna Warsame, Makeup artist

Modul8, Creative Agency

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterBolt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.