Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Skandia vill ta position inom hälsa – söker svaret på eviga frågan ”Hur är läget?”

Publicerad: 10 November 2020, 09:03

Genom att lyfta artighetsfrasen ”Hur är läget?” och dess ofta ihåliga svar vill Skandia visa att deras hälsoförsäkring finns där redan innan sjukdomen slår till.


Ämnen i artikeln:

TillsammansSkandia

Frågor som ”Hur är läget?” eller ”Allt bra?” är lika givna hälsningsfraser som ”Hej”. Pratar man inte med någon närstående renderar de oftast i standardsvar som ”Jo men det är bra”, trots att alla vet att det inte är hela sanningen.

Den insikten försöker Skandia nu ta tillvara på när de vill bygga kännedom om sin hälsoförsäkring. Hälsoförsäkringen är tänkt att finnas till både innan sjukdomen slår till och för den som redan är sjukskriven och behöver hjälp med rehabilitering.

– Kampanjen bygger på hög igenkänningsfaktor och en portion humor om vår tids kanske mest vanliga fråga, nämligen ”Hur är läget?” Vår förhoppning är att fler blir uppmärksamma när man frågar hur någon mår. Det är lätt att frågan bara slinker förbi i farten i olika sammanhang utan att egentligen få något svar, säger Tina Odgaard, marknadskommunikationschef på Skandia.  

Kampanjen är framtagen i samarbete med Tillsammans. Sedan de inledde samarbetet 2017 har de skruvat kommunikationen till att få en lite mer mänsklig touch än tidigare.

– Vi kan förebygga mycket ohälsa genom att hinna agera i tid och på riktigt bry oss om hur vi själva, våra kollegor och medmänniskor mår. Hälsofrågan är central för oss och vi är stolta över den skillnad vi skapar med våra erbjudanden. Tillsammans med våra kunder har vi minskat sjukfrånvaron med 60 procent de senaste 14 åren genom förebyggande hälsoarbete, säger Stina Liljekvist, chef strategisk kommunikation och marknad på Skandia.  

Kampanjen kommer att gå utomhus, i TV, poddar, digitala annonsformat och i sociala medier.

Arbetsgrupp

Byrå Tillsammans: 

Kundansvarig Fredrik Svensson 

Kreatör/AD Kjell Doktorow 

Kreatör/AD Roland Nylin 

Byråproducent Lotta Nygren 

Produktionsbolag Bleck: 

Regissör Johan Kling 

Stillbild Cameralink: 

Björn Terring

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

TillsammansSkandia

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.