Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Skånetrafiken höjer rösten mot tågförseningar – gör kampanj med tonårskör

Publicerad: 2 november 2022, 09:40

En tredjedel av alla tågförseningar i Skåne beror på att obehöriga rör sig i – eller vid spåren. Detta vill Skånetrafiken minska och uppmärksammar nu problemet i sin nya kampanj med skönsjungande tonårskör vid tågstationer samt i sociala medier.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjSkånetrafikenBBDO Nordics

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Låttexten är baserad på insamlad data från frustrerade resenärers klagomål och kommentarer från försenade tåg. Allra värst är problemet i Eslöv och Lund där tågresenärer fått sitta och vänta på stillastående tåg i 230 timmar 2021 på grund av att människor till exempel plockar svamp för nära spåren eller genar över spåren. 

– När folk genar eller väljer fel vägar över spåren så stannar tågtrafiken i hela Skåne. Vi vill alla att det ska rulla på. Hittills i år har obehöriga vid spåren orsakat mer än 487 förseningstimmar i Skåne. Det motsvarar runt 20 dagar. Problemet drabbar resenärer som ska passa sin läkartid, hämta på dagis eller hinna till sin tentamen, säger Hans Engleson, Tf affärsområdeschef tåg, Skånetrafiken. 

Med det nya konceptet ”Låt Skåne rulla” vill Skånetrafiken belysa problemet och lät därför en kör med unga killar framföra låten ”Så rulla vi så småningom”, en cover på Bellman-låten ”Så lunka vi så småningom”. 

Kampanjen kommer gå i sociala medier som Youtube, Instagram och TikTok, samt synas på stationer och andra tågnära ställen i Skåne.  

Tonårskören framför låten ”Så rulla vi så småningom”, en cover på Bellman-låten ”Så lunka vi så småningom”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Skånetrafiken: 

Hanna Ivarsson, chef för enhet Kommunikation och Marknad 

Christina Elwing, varumärkesstrateg 

Carolina Bergentoft, marknadsansvarig 

Anders Engzell, kommunikationsansvarig/presskommunikatiör 

BBDO Nordics:

Christoffer Petersson, kundansvarig 

Mats Brun, strateg 

Olivia Olsson, produktionsledare 

Simon Söder, art director 

Niklas Synning, copywriter 

Anders Nikka, grafisk designer 

Katja Janford, copywriter 

Rebecca Grimshorn, art director 

Linn Andersson, intern 

Produktion: Parapix 

Producent: Dilun Riad 

Fotograf: Robin Trolin  

Klippare: Cecilia Callander 

Musik: Cantarsis Vocalis – Så rulla vi så småningom (Org: Så lunka vi så småningom) Text: BBDO Nordics samt klagande tågresenärer 

Körledare: Andrea Tjäder 

Mediabyrå: Publicis Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev