Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Skansen fyller 130 år – återskapar reklamhistoria

Publicerad: 24 november 2021, 10:05

Skansen lyfter fram är hur affischerna sett ut och skapats under den 130-åriga historien. Kampanjen är framtagen tillsammans med Garbergs.


Ämnen i artikeln:

Garbergs

På fredag den 26 november öppnar Skansen dörrarna till årets julfirande. Årets julkampanj gör nedslag i Skansens långa historia. I en hyllning till äldre tiders designtraditioner och hantverkstekniker har fem kreatörer fått uppdraget att ta fram affischer med tidstypiska produktionstekniker från Skansens historia. Årtalen som återskapats är 1890, 1930, 1960, 1990 och 2021.

Skansens uppdrag är att gestalta och bevara bilder av kultur och natur i Sverige. Något som genomsyrar hela kampanjen.  

– Affischer har varit ett naturligt inslag i Stockholms stadsbild sedan slutet av 1700-talet. De är intressanta eftersom de berättar mycket om sin samtid. Om rådande ideal och värderingar, men också om trender och teknikutveckling. Som små speglar av sin tid, säger Åsa Magnusson, Avdelningschef för Skansens kulturhistoriska avdelning i en kommentar. 

Vid sidan av affischerna, som kommer att visas på olika platser i Stockholm, har kortare filmer producerats som ger en inblick i hur skapandet gått till under de olika tidsperioderna från 1891 fram till i dag.

Julkampanjen är framtagen i samarbete med Garbergs reklambyrå. Kampanjen tas även ut i radio, annonsering i tunnelbanan och via Skansens sociala medier. 

 

1930, 1890 och 1990

 

1960 och 2021

Arbetsgrupp

Skansen

Yvonne Borg Nordlind, Marknad och Kommunikationschef

Lisa Larsson, Enhetschef Marknad

Anna Bodén, Enhetschef butiker och marknader

Anette Björlin, Producent evenemang

 

 

Garbergs

Lina Bergman, Copywriter

Martin Baude, Art Director

Maja Nylund Designer

 

Iris Rylander, Social media creative

Torun Bergholm, Planner och digital strateg

Joakim Landin, Projektledare

Birgitta Bergström, Produktionsledare och byråproducent

Garbergs film och foto

Anna Hugosson, Fotograf, DOP, regi, klippare

Najeb Albakar, Motion Graphic creator

Iris Rylander, Klippare


Designer posters

Lars Sjöbloom, illustratör och gravör

Agnes Miski Török, illustratör och gravör

Kerstin Engberg, Designer

Maja Nylund, Designer

Lowe Steiner, Designer


Radio 

John Swartling, Swartling produktion


Andra samarbetspartners 

John Swartling produktion, Ljud 

Edward Boyamo /WGT, Grading

John Swartling/Swartling produktion

Ljudläggning

Noonchi Studios, Bildarbete

BT Studios, Repro

 

Ämnen i artikeln:

Garbergs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.