Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag13.06.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Skanska lyfter bostädernas klimatavtryck

Publicerad: 10 maj 2021, 12:30

”Vi har ett ansvar” är den första varumärkesfilmen från Skanska på flera år.


Ämnen i artikeln:

SkanskaChange

Skanska har nyligen lanserat en ny typ av klimatneutrala bostäder. Husen byggs bland annat med betong som har 50 procents lägre klimatavtryck än ”vanlig” betong och genomgående för husen är enligt Skanska att de använt material med så lite klimatpåverkan som möjligt. Frågan är dock vad Konsumentverket skulle säga om byggjättens användning av begreppet ”klimatneutral”.

För att uppmärksamma satsningen och lyfta frågan om bostadshusens klimatpåverkan släpper de nu den första varumärkesfilmen på flera år. 

– Allt vi gör har en påverkan på klimatet. När bostaden diskuteras handlar det oftast om hur vi lever i hemmen. Det är viktigt att hushålla med resurserna men det stora klimatavtrycket i vårt boende handlar om hur vi planerar och bygger det och viket materialet som går in i bostaden. Det vill vi synliggöra med den här satsningen, berättar Camilla Fredman Svensson, marknads- och kommunikationschef på Skanska Sveriges bostadsutveckling.

Kampanjen är framtagen av Change the agency medan filmerna är producerade av Oddway. Regissör är Pierre Wernäng. Filmerna kommer att gå i TV4 samt i sociala medier. Musiken i dem är skriven av Barish Firatli och Joel Hammad Magnusson.

– Vi ville göra en film som förmedlar känslan av att leva i ett nybyggt hem från Skanska. Samtidigt vill vi berätta om några av de detaljer som bidrar till en minskad klimatpåverkan. Vi har alla ett ansvar för att skapa en hållbar värld, säger Jonas Blomster, kundansvarig och creative director på Change Reklambyrå.

Arbetsgrupp

Skanska Sverige bostadsutveckling:

Camilla Fredman Svensson, marknads- och kommunikationschef och Maria Campos

Björkquist, varumärke och kommunikation

Change the Agency:

Projektledare: Renée Lundbäck

Creative Director: Jonas Blomster

Copywriter: Charlotte Wahlrud

Art Director: Dan Holmgren

Grafisk Designer: Tevel Korhonen

Oddway

Producenter: Theo Gabay och Richard Tsalikis

Regissör: Pierre Wernäng

Mediabyrå: Scream

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SkanskaChange

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.