Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Skellefteå kommun säger förlåt till andra städer i ny kaxig kampanj

Publicerad: 2 november 2022, 10:40

I en ny kampanj som rullats ut i sociala medier och på Skellefteås kommuns hemsida säger man förlåt till åtta städer i Sverige för att kommunen blomstrar. ”Kampanjen är ett sätt att vända på perspektiven och visa vad som händer här uppe”, säger marknadschef Helena Renström, marknadschef på Skellefteå kommun.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanj

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


I oktober 2017 valde batteritillverkaren Northvolt att etablera sig i Skellefteå. Nu går näringslivet på högvarv och arbetslösheten i kommunen är rekordlåg, rapporterar Gefle Dagblad. I just Skellefteå görs även större satsningar av Boliden och Skellefteå Kraft. Därtill går bostadsbyggandet på högvarv.

I kampanjen som rullats ut i sociala medier säger Skellefteå förlåt till åtta olika städer

I kampanjen som rullats ut i sociala medier säger Skellefteå förlåt till åtta olika städer. Gävle är en av städerna på listan, vilket inte verkar vara en slump. När Northvolt övervägt olika etableringsorter har Gävle funnits med i diskussionen men valts bort i slutänden. Syftet med det kaxiga tilltalet i Skellefteås reklamkampanj är inte att strö salt i såren utan att uppmärksamma resten av Sverige på vad som händer i norr, menar marknadschefen Helena Renström.

– Under de senaste 50 åren är det storstäderna som bett oss om ursäkt för att arbetskraft har flyttat söderut. Nu håller det på att ändras. Norra Sverige är i ropet. Vi har ett stort kompetensbehov här uppe och vår utmaning handlar om att locka tillräckligt med folk.

Hon berättar att många tidigare Skelleftebor har flyttat till Gävle och att man nu ser en möjlighet att locka tillbaka dem. Gävle har passerat 100 000 invånare och får kalla sig storstad medan Skellefteå i nuläget har 73 600 invånare. 

– Vår tes är att det är enklare att flytta från en mellanstor stad till en annan, det kanske finns en liknande mentalitet. Här kan man leva ett jättefint liv. Vi har ingen Boulognerskog eller bock som brinner varje år, men just nu finns 1600 lediga jobb, vi har fina fritidsmiljöer, bra skolor och ett fungerande föreningsliv, säger Helena Renström.

Kampanjen är framtagen av reklam- och designbyrån Familjen och regisserad och producerad av produktionsbolaget Slutet är Nära.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev