Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

måndag10.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Skräp-meteor hotar jorden i Ikeas nya kampanj

Publicerad: 5 januari 2021, 13:37

Londonbyrån Mother står bakom Ikeas nya kampanj, som fokuserar på att återanvända jordens resurser – med hjälp av möbeljättens produkter.


Ämnen i artikeln:

IKEAMother London

De senaste åren har den svenska möbeljätten Ikea allt mer omfamnat hållbarhetstemat i sin kommunikation, något som inte minst märks i en ny kampanj under parollen ”Fortune Favours the Frugal” som släppts under julledigheten. 

I den en minut långa reklamfilmen störtar en meteor av skräp mot jorden, som en metafor för klimatförändringarna vi står inför. Men i takt med att karaktärer i Ikeas film gör småsaker – som att lufttorka kläderna i stället för att tumla dem – urholkas meteoren pryl för pryl. Tillslut är bara en plastflaska kvar, som plockas upp av en flicka och sedan slängs i ett sopsorteringssystem från Ikea. 

Bakom reklamfilmen står Londonbyrån Mother, som har jobbat ihop med företaget sedan 2010. 

Läs mer: Pris och produkt i Ikea-konceptet som ersätter ”Där livet händer” 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

IKEAMother London

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.