Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 5 Januari 2021, 13:37
Londonbyrån Mother står bakom Ikeas nya kampanj, som fokuserar på att återanvända jordens resurser – med hjälp av möbeljättens produkter.
De senaste åren har den svenska möbeljätten Ikea allt mer omfamnat hållbarhetstemat i sin kommunikation, något som inte minst märks i en ny kampanj under parollen ”Fortune Favours the Frugal” som släppts under julledigheten.
I den en minut långa reklamfilmen störtar en meteor av skräp mot jorden, som en metafor för klimatförändringarna vi står inför. Men i takt med att karaktärer i Ikeas film gör småsaker – som att lufttorka kläderna i stället för att tumla dem – urholkas meteoren pryl för pryl. Tillslut är bara en plastflaska kvar, som plockas upp av en flicka och sedan slängs i ett sopsorteringssystem från Ikea.
Bakom reklamfilmen står Londonbyrån Mother, som har jobbat ihop med företaget sedan 2010.
Läs mer: Pris och produkt i Ikea-konceptet som ersätter ”Där livet händer”