Kampanj
Skrapbiljetter ska få fler unga att uppleva musik live – F&B:s första kampanj för Live Nation och Luger
Publicerad: 24 januari 2023, 12:51
Konsertarrangörerna Live Nation och Luger släpper tillsammans en ny typ av biljett – en skrapbiljett som ger en slumpmässig konsertupplevelse. Bakom idén ligger Forsman & Bodenfors.
Under 2022 ökade biljettförsäljningen efter två års negativ trend på grund av pandemin. Den nya biljetten blir ett sätt att uppmuntra unga människor att ta del av en helt ny, och kanske också oväntad musikupplevelse
Den nya biljetten kallas ”the shuffle ticket” och är inspirerad av ”shufflefunktionen” på spellistor. För 300 kronor kan man skrapa fram en konsertupplevelse för två personer i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Konsertarrangörerna Luger och Live Nation släpper omkring tusen biljetter i tre omgångar från den 25 januari.
– Vi riktar oss till unga som inte fått chansen att gå på sin första konsert eller festival på grund av pandemin. Med den här biljetten vill vi låta dem uppleva magin med livemusik. Och den oväntade konsertupplevelsen kan också vara den bästa, det får vi ofta höra från våra festivalbesökare, säger Emilie Olsson Lignell, pr & marketing manager på Live Nation i ett pressmeddelande.
I potten ligger arrangörernas samtliga spelningar från februari till september i år – vilket kan bli allt från The Weeknd, Maja Francis, Bruce Springsteen eller First Aid Kit och festivaler som Way Out West eller Lollapalooza.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Kampanjen tar plats på DOOH i Stockholm, Göteborg och Malmö, i digitala kanaler, samt via poddsamarbeten.
Arbetsgrupp
Live Nation & Luger
PR & Marketing Manager, Live Nation: Emilie Olsson Lignell
PR & Marketing, Luger: Christa Murley
Forsman & Bodenfors
Account Supervisor: Ann Spennare Bengtsson
Account Executive: Helena Lignell
Art Director: Julia Holtback Yeter, Karl Risenfors
Copywriter: Pontus Caresten Lychou
PR-strategist: Julia Samuelsson
Designer: Christopher Ek
Planner: Daniel Sjöstrand
Webb: Jesper Lundbäck, Philip Nicholls
Production company: Superstudio
DOP: Andreas Nilsson
Photographer: Stefan Snyman
Director: Patrik Johäll
Assistant director: Pontus Ahlqvist
PM: Anna Johäll