Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Skrotade bilar blir klädkollektion av Škoda och modevarumärket Rave Review

Publicerad: 25 oktober 2022, 12:00

Klädkollektionen av Škoda och Rave Veview syftar till att visa att något gammalt och förbrukat kan ges nytt liv i form av något åtråvärt och exklusivt.

Den tjeckiska biltillverkaren Škoda samarbetar med det svenska modemärket Rave Review med en exklusiv klädkollektion som delvis är gjord av skrotade bilar. Plaggen ska illustrera att något förbrukat kan återskapas till något nytt och är en del av kampanjen ”Open air, Open roads”.

Ämnen i artikeln:

Nord DDBSkoda

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Škoda har samarbetat med Rave Review för att skapa kläder som är gjorda av använda bildelar. Kollektionen består av ett antal nyckelplagg där Rave Review bland annat återanvänder bilsäten och säkerhetsbälten tillsammans med tyger från använda kiltar och filtar för att designa nya jackor, hattar och väskor. 

Klädkollektionen syftar till att visa att något gammalt och förbrukat kan ges nytt liv i form av något åtråvärt och exklusivt.  

– Att låta gamla bildelar få nytt liv i form av en klädkollektion gjorde att vi kunde få vara mer än en bil. Det har varit inspirerande att utforska innovativa lösningar tillsammans med Rave Review och hoppas vi kunna inspirera till mer okonventionell kreativitet, säger Stefan Nygren, marknads- och produktchef på Škoda Sverige. 

– Både vi och Škoda tror på oväntad kreativitet så därför valde vi att parkera den klassiska bil på-serpentin-väg-annonsen för att ha lite kul utomhus, och bokstavligen förena bil med  upcyclat mode, tillsammans med Rave Review, säger Josefina Norén, art director på Nord  DDB. 

Att använda innovativa lösningar för att lösa gamla problem är en central del i designduon Rave Reviews filosofi och genom att kompromisslöst blanda återvunna, högkvalitativa material med tidlös design ger de nytt liv åt använda föremål. 

– Vårt samarbete med Škoda har varit ett roligt äventyr och att förvandla bildelar till en klädkollektion visar att återbruk och upcycling kommer att vara en viktig del av framtiden, säger Livia Schück, medgrundare och creative director på Rave Review.

Rave Review och Škodas klädkollektion av återvunna bildelar är en del av kampanjen Open Air, Open Roads som har till syfte att uppmuntra människor att ge sig ut på fler utomhusäventyr med Škodas helelektriska Enyaq Coupé RS iV. Škodas ambition är att ligga i framkant när det gäller att elektrifiera bilindustrin, och biltillverkaren har för närvarande flera nya batteridrivna fordon under utveckling som kommer att lanseras inom de närmaste åren. 

Kampanjen Open air, Open roads kommuniceras via TVC, DOOH, posters, print, sociala medier, profilsamarbeten, och PR. 

Klädkollektionen kommer lottas ut via ett Škoda x Rave Review lotteri. Lotteriet är öppet fram till den 31 december 2022 kl. 23.59 och finns tillgänglig här: Škoda x Rave Review Raffle .

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Kund: Škoda 

Reklambyrå: Nord DDB 

Designers: Josephine Bergqvist och Livia Schück på Rave Review 

Regissör: Gustav Stegfors

Filmfotograf: Andreas Johannessen 

Fotograf: Nemo Hinders 

Produktionsbolag: Giants & Toys 

Exekutiv producent: Tilde Franzén  

Producent: Mimmi Silfverlood 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev