Kampanj
Skrynkliga kvitton och bittra utlägg i kampanj för fintech-bolag
Publicerad: 30 november 2021, 10:22
Utlägg för taxi, representationsmiddag och ett skrynkligt kvitto. Kvittohantering är inte den roligaste aktiviteten – något Pleo vill utnyttja i sin nya kampanj.
Ämnen i artikeln:
Nord DDBFintechbolaget Pleo tar hjälp av de skrynkliga kvittona för att illustrera problemen många stöter på vid utlägg av pengar. Med Pleos företagskort och bokföringstjänst kan irritationen elimineras, eller åtminstone minskas, enligt en ny kampanj.
– Kvittot har alltid varit ekonomiavdelningens domän, en endimensionell berättelse av vem som kan ha gjort vad, och varför. Nu gör Pleo det till en tredimensionell historia för alla - och sätter fingret på den frustration som annars ofta gått förlorad, säger Jacob Häger, svensk marknadschef på Pleo, i ett pressmeddelande.
Kampanjen är gjord av Nord DDB och använder kvittot som kommunikationsmedel. Bakom siffrorna finns det nämligen en berättelse, och inte bara ett tråkigt utlägg. Och i många fall, nödlösningar.
– Det finns ofta en djup bitterhet kopplad till att betala med egna pengar, för att utföra sitt jobb. Ens egen plånbok är ju i regel tunnare än det stora företagets. Men bittert är kul! Så här sparkar vi vilt mot klassiska jobb-scenarios som är lite extra sura att ta notan för, säger Anna Boberg, copywriter på Nord DDB.
Team
Kund: Pleo
Byrå: Nord DDB
Produktionsbolag: Mandarin