söndag5 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

SL i stor kampanj med Familjen: ”Va fan åkte jag inte med SL för”

Publicerad: 28 november 2022, 14:17

Familjen och SL vill påminna om att det kan vara smidigt att åka kollektivt.

I sin senaste kampanj vill SL utmana idén att bilen skulle vara det smidigaste sättet att resa i vardagen. Tillsammans med Familjen Sthlm har man tagit fram en kampanj som ska få bilister att tänka till både en och två gånger.

Ämnen i artikeln:

FamiljenKampanjNyheterStockholms lokaltrafik

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Kampanjens syfte är att ställa frågan om bilen verkligen är det smartaste färdmedlet i alla lägen. Tillsammans med det raka och enkla budskapet ”Åk med oss istället” blir kampanjen en tydlig gliring till vardags-bilismen.

– Med kampanjen vill vi visa upp situationer med hög igenkänningsfaktor och vi vill visa att det finns alternativ. Med ökad inflation och höga drivmedelspriser erbjuder SL och kollektivtrafiken ett hållbart och smidigare sätt att resa i många lägen. Kampanjen ska på ett underförstått sätt kommunicera fördelen med att slippa bilköer, leta parkering och riskera dyra p-böter, säger Johan Nordgren, chef för marknadskommunikation på SL.

Bild 1/4  

Kampanjen kommer gå utomhus i Stockholm och dess kranskommuner under vecka 47- 49. Den kommer även synas i dagspress, sociala medier och Youtube. 

”Vi gillar tanken att möta mottagaren i samma kontext som de själva befinner sig i när de ser reklamen. Därför valde vi att platsspecificera alla enheter på egen hand för att få maximal effekt hos mottagaren. Det är även en kittlande tanke för oss att kunna framkalla ångest och en känsla av ”va-fan-åkte-jag-inte-med-SL-för” när bilisterna sitter där ensamma i sina bilar.” hälsar Hedda Hyland och Ulf Paulsrud-Sirbäck, på Familjen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Trafikförvaltningen/SL

Kerstin de Potocki, Projektledare

Johan Nordgren, chef Marknadskommunikation

 

Arbetsgrupp Familjen Sthlm

Alma Sunnemark Account manager

Hanna Ternström Client director

Ulf Paulsrud-Sirbäck Copywriter

Hedda Hyland Art Director

Johan Olsson Grafisk formgivare

Johan Helander Creative director

 

Fotograf

Fredrik Bengtsson Studio

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev