Kampanj
SL i stor kampanj med Familjen: ”Va fan åkte jag inte med SL för”
Publicerad: 28 november 2022, 14:17
Familjen och SL vill påminna om att det kan vara smidigt att åka kollektivt.
I sin senaste kampanj vill SL utmana idén att bilen skulle vara det smidigaste sättet att resa i vardagen. Tillsammans med Familjen Sthlm har man tagit fram en kampanj som ska få bilister att tänka till både en och två gånger.
Kampanjens syfte är att ställa frågan om bilen verkligen är det smartaste färdmedlet i alla lägen. Tillsammans med det raka och enkla budskapet ”Åk med oss istället” blir kampanjen en tydlig gliring till vardags-bilismen.
– Med kampanjen vill vi visa upp situationer med hög igenkänningsfaktor och vi vill visa att det finns alternativ. Med ökad inflation och höga drivmedelspriser erbjuder SL och kollektivtrafiken ett hållbart och smidigare sätt att resa i många lägen. Kampanjen ska på ett underförstått sätt kommunicera fördelen med att slippa bilköer, leta parkering och riskera dyra p-böter, säger Johan Nordgren, chef för marknadskommunikation på SL.
Bild 1/4
Kampanjen kommer gå utomhus i Stockholm och dess kranskommuner under vecka 47- 49. Den kommer även synas i dagspress, sociala medier och Youtube.
”Vi gillar tanken att möta mottagaren i samma kontext som de själva befinner sig i när de ser reklamen. Därför valde vi att platsspecificera alla enheter på egen hand för att få maximal effekt hos mottagaren. Det är även en kittlande tanke för oss att kunna framkalla ångest och en känsla av ”va-fan-åkte-jag-inte-med-SL-för” när bilisterna sitter där ensamma i sina bilar.” hälsar Hedda Hyland och Ulf Paulsrud-Sirbäck, på Familjen.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Trafikförvaltningen/SL
Kerstin de Potocki, Projektledare
Johan Nordgren, chef Marknadskommunikation
Arbetsgrupp Familjen Sthlm
Alma Sunnemark Account manager
Hanna Ternström Client director
Ulf Paulsrud-Sirbäck Copywriter
Hedda Hyland Art Director
Johan Olsson Grafisk formgivare
Johan Helander Creative director
Fotograf
Fredrik Bengtsson Studio