Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 5 oktober 2020, 13:04
I en ny kampanj från Garbergs försöker SL vända mobilstirrandet till något positivt.
De senaste åren har samtalen till SL:s trygghetscentral blivit allt fler. För att kunna svara upp mot de ökade kontakterna har SL nu satt upp en chatt dit oroade resenärer kan höra av sig.
– Syftet med chatten är att våra resenärer ska kunna larma om hot eller otrygghet utan att behöva ringa ett samtal till SL:s trygghetscentral. I stället ska man kunna få hjälp på ett mer diskret sätt, säger Thomas Hansen, marknadschef på SL.
Kommunikationen kring den nya chattfunktionen är framtagen av Garbergs, det är den andra kampanjen byrån tar fram på temat ”Visa kollektivkurage”.
– Idén är att ”tappa in” på det beteende vi ser i kollektivtrafiken varje dag där en hel tunnelbanevagn stirrar ner sina telefoner och vända det till något fint, då man nu kan visa kollektivkurage och omtanke genom att titta bort och chatta med trygghetscentralen, säger Lina Bergman och John Lundquist Coey, kreatörer på Garbergs.
SL:
Thomas Hansen, Marknadschef
Emma Hörnqvist, Kommunikatör
Karin Crawford, Kommunikatör
Garbergs:
Mehrnaz Bejne, Projektledare
Anna Alfonzetti, Produktionsledare
Ewa Staël von Holstein, Produktionsledare
Lina Bergman, Copywriter
John Lundquist Coey, Art Director
Rasmus Asp, Form
Najeb Albakar, Motion
Iris Rylander, Motion
Carola Edlund, Original
Fotograf
Anders Thessing