Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

SL vill driva resenärer till ny chatt – uppmanar folk att stirra ned i mobilen

Publicerad: 5 Oktober 2020, 13:04

I en ny kampanj från Garbergs försöker SL vända mobilstirrandet till något positivt.


Ämnen i artikeln:

Stockholms lokaltrafikGarbergs

De senaste åren har samtalen till SL:s trygghetscentral blivit allt fler. För att kunna svara upp mot de ökade kontakterna har SL nu satt upp en chatt dit oroade resenärer kan höra av sig.

– Syftet med chatten är att våra resenärer ska kunna larma om hot eller otrygghet utan att behöva ringa ett samtal till SL:s trygghetscentral. I stället ska man kunna få hjälp på ett mer diskret sätt, säger Thomas Hansen, marknadschef på SL.

Kommunikationen kring den nya chattfunktionen är framtagen av Garbergs, det är den andra kampanjen byrån tar fram på temat ”Visa kollektivkurage”.

– Idén är att ”tappa in” på det beteende vi ser i kollektivtrafiken varje dag där en hel tunnelbanevagn stirrar ner sina telefoner och vända det till något fint, då man nu kan visa kollektivkurage och omtanke genom att titta bort och chatta med trygghetscentralen, säger Lina Bergman och John Lundquist Coey, kreatörer på Garbergs.

Arbetsgrupp

SL:

Thomas Hansen, Marknadschef

Emma Hörnqvist, Kommunikatör

Karin Crawford, Kommunikatör

Garbergs:

Mehrnaz Bejne, Projektledare

Anna Alfonzetti, Produktionsledare

Ewa Staël von Holstein, Produktionsledare

Lina Bergman, Copywriter

John Lundquist Coey, Art Director

Rasmus Asp, Form

Najeb Albakar, Motion

Iris Rylander, Motion

Carola Edlund, Original

Fotograf

Anders Thessing

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.