Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Smaken ska ge Havredals fördel i kampen mot Oatly

Publicerad: 31 mars 2022, 07:58

Marknaden för växtbaserade drycker är långtifrån mättad. Havredals, som nu lanserar sin första kampanj, hoppas att de ska kunna slå sig in i premiumsegmentet.


Ämnen i artikeln:

NyheterVolt

Marknaden för växtbaserade alternativ till mjölk fortsätter att växa och även om Oatly tidigt skaffade sig ett försprång har vi de senaste åren fått se en lång rad konkurrenter dyka upp. Nu ger sig ytterligare en aktör, Havredals, in i kampen. Med smaken som usp hoppas de kunna etablera sig i premiumsegmentet av växtbaserade drycker. Till en början lanserar man fyra produkter – ”original”, ”kafé & kondis”, matlagningsgrädde och en kakaodryck. Förpackningarna och färgspråket har en tydlig 70-talsdesign. Produkterna å sin sida är utvecklade i Uppsala och bolaget är helt fristående från de stora livsmedelsbolagen. Det koncept som nu lanserar Havredals är framtaget av Volt.

– Alla marknadsstudier pekar på att smak är den avgörande tröskeln för konsumenterna. Det är det som kommer att vinna över både mjölkkonsumenter och de som redan dricker växtbaserat. Framställningsprocessen vi har utvecklat bevarar mer av havrens naturliga smak och dess hälsosamma egenskaper än många andra havredrycker på marknaden, säger Per-Johan Thörn, grundare av Havredals.

Kampanjen kommer att synas digitalt och utomhus i utvalda delar av Sverige.

– Det är naturligtvis den mångbottnade meningen i ordet ”smaksak” som vi vill åt. Med sin goda smak blir Havredals kort och gott en smaksak. Samtidigt är det ett lekfullt begrepp som går att bygga kommunikationen kring och variera under lång tid framöver, säger Lisa Granberg Gille, art director på Volt.

Arbetsgrupp

Volt

Projektledare: Jenny Meckbach

Art Director: Lisa Granberg Gille

Copywriter: Viktor Arve

Planner: Per Almkvist

Produktionsledare: Erika Borg

PR-strateg: Joakim Ohlsson

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterVolt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.