Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Kampanj
Publicerad: 31 mars 2022, 07:58
Marknaden för växtbaserade drycker är långtifrån mättad. Havredals, som nu lanserar sin första kampanj, hoppas att de ska kunna slå sig in i premiumsegmentet.
Marknaden för växtbaserade alternativ till mjölk fortsätter att växa och även om Oatly tidigt skaffade sig ett försprång har vi de senaste åren fått se en lång rad konkurrenter dyka upp. Nu ger sig ytterligare en aktör, Havredals, in i kampen. Med smaken som usp hoppas de kunna etablera sig i premiumsegmentet av växtbaserade drycker. Till en början lanserar man fyra produkter – ”original”, ”kafé & kondis”, matlagningsgrädde och en kakaodryck. Förpackningarna och färgspråket har en tydlig 70-talsdesign. Produkterna å sin sida är utvecklade i Uppsala och bolaget är helt fristående från de stora livsmedelsbolagen. Det koncept som nu lanserar Havredals är framtaget av Volt.
– Alla marknadsstudier pekar på att smak är den avgörande tröskeln för konsumenterna. Det är det som kommer att vinna över både mjölkkonsumenter och de som redan dricker växtbaserat. Framställningsprocessen vi har utvecklat bevarar mer av havrens naturliga smak och dess hälsosamma egenskaper än många andra havredrycker på marknaden, säger Per-Johan Thörn, grundare av Havredals.
Kampanjen kommer att synas digitalt och utomhus i utvalda delar av Sverige.
– Det är naturligtvis den mångbottnade meningen i ordet ”smaksak” som vi vill åt. Med sin goda smak blir Havredals kort och gott en smaksak. Samtidigt är det ett lekfullt begrepp som går att bygga kommunikationen kring och variera under lång tid framöver, säger Lisa Granberg Gille, art director på Volt.
Volt
Projektledare: Jenny Meckbach
Art Director: Lisa Granberg Gille
Copywriter: Viktor Arve
Planner: Per Almkvist
Produktionsledare: Erika Borg
PR-strateg: Joakim Ohlsson