Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Snapchat och Röda Korset vill rädda fler liv med AR-kampanj

Publicerad: 14 oktober 2022, 11:52

Bild 1/2  Snapchat och Röda Korset lanserar AR-kampanj.

Foto: Mikael Buck / Snapchat

Sociala medier-jätten Snapchat lanserar en kampanj med Röda Korstet som ska få fler att lära sig hjärt- och lungräddning. Genom en så kallad AR-lins kan användare se hur man genomför den livräddande proceduren.

Ämnen i artikeln:

SnapchatRöda KorsetKampanjNyheter

JW

Joakim Wedholm

joakim.wedholm@resume.se


Enligt organisationen ILCOR, International Liaison Committee on Resuscitation, ska sju av tio hjärtstopp ske inför andra människor. Samtidigt ger bara 20 procent första hjälpen. 

Det vill Snapchat och Röda Korset ändra på och lanserar därför en kampanj där användarna kan se hur man genomför hjärt- och lungräddning genom en speciellt utvecklad så kallad lins.

LÄS OCKSÅ: Röda Korsets drag under Black Week – dubblerar priserna 

Linsen skapar en digital livlös person i naturlig storlek och placerar dem i användarens egen miljö. Användaren går bland annat igenom HLR-steg som att få svar, kontrollera andningen, larma om hjälp, bröstkompressioner, hjälp med andning och hur man använder en defibrillator.

– Det är en stor glädje att samarbeta med Snapchat och få tillgång till en större publik samtidigt som man förespråkar vikten av att lära sig första hjälpen och öka medvetenheten om hjärtstopp. Vi tror att det är viktigare att använda teknik för lärande nu än någonsin. I kombination med praktiska övningar kan denna metod bidra till förbättrade läranderesultat, säger Pascal Cassan, chef för Global First Aid Reference Center på Röda Korset.

LÄS OCKSÅ: Exklusiv intervju: Snapchats CMO: ”AR-annonsering är i sin linda”

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev