Kampanj
Snapchat släpper lexikon med uttryck från gen-Z i första kampanjen med svenska byrån
Publicerad: 2 maj 2022, 09:59
Bild 1/2
Bli inte ghostad av generation Z – Snapchat och Garbergs lanserar sin första kampanj på den svenska marknaden. Släpper lexikon för att öka förståelsen om hur gen-z kommunicerar.
Ämnen i artikeln:
GarbergsSnapchat lanserar sin första kampanj på den svenska marknaden genom Garbergs. Kampanjen riktas mot reklam- och kommunikationsbranschen och tanken är att öka kunskapen om generation Z – den största användargruppen på Snapchat.
– Generation Z är en av världens mest köpstarka målgrupper, men också en av de mest svårflirtade när det kommer till reklam. Vi har 330 miljoner aktiva användare globalt varje dag och generation Z är vår största användargrupp som vi släpper en global rapport om varje år. I den här kampanjen får det Z-lingo som används av snapchatters i Sverige ta plats, säger Barbara Wallin Hedén, marknadschef på Snapchat Sverige.
B2B-kampanjen som lanseras i samband med Guldägget där Snapchat är en av huvudsponsorerna, syns i digitala kanaler, OOH och som ett digitalt och fysiskt lexikon med gen-Z uttryck.
– Att vi i reklambranschen är ängsliga själar och vill uppfattas som om vi har koll behövde vi inte gräva djupare än där vi står, för att förstå och det är den känslan vi vill ge en blinkning till med kampanjen. Man vill ju inte vara cheugy, säger Mehrnaz Bejne, vd och projektledare på Garbergs.
LÄS OCKSÅ: Nyckeln till Tiktok-språket: Här är hela ordlistan
Här är några av orden:
IYKYK
Cap
No cap
Cheugy
Kevin
Karen
På landningssidan finns flera exempel på flera ord och förklaringar på vad de betyder. Kampanjen lanseras som helhet på torsdag i samband med Guldägget.
Snapchats team på Garbergs
Mehrnaz Bejne, vd och projektledare
Anna Alfonzetti, produktionsledare
Torun Bergholm, planner
Martin Baude, ad
Iris Rylander, ad & content creator
Lina Bergman, copywriter
Maja Nylund, designer
Nina Björkmyr, copy-praktikant
Shilan Shewki, ad-praktikant