Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

SOS Barnbyar sätter ljuset på ”barnsliga rättigheter” med ny bok

Publicerad: 18 november 2022, 10:32

Boken är en del av SOS Barnbyars nya kommunikationskoncept ”Barnsliga Rättigheter”.

Bara i en trygg barndom får det barnsliga ta plats, menar SOS Barnbyar. I den nya boken ”101 Barnsliga Rättigheter”, som tagits fram i samarbete med Nord DDB, lyfter organisationen alla barns rätt att få vara just barn.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjSOS BarnbyarNord DDBFN

Amanda Törner

amanda.torner@resume.se


FN:s barnkonvention, som innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn, är svensk lag sedan januari 2020. Nu lanserar SOS Barnbyar ”101 Barnsliga Rättigheter”, en bok som är del av organisationens nya kommunikationskoncept ”Barnsliga Rättigheter”. Syftet är att uppmärksamma alla barns rätt att få vara just barn. 

Boken innehåller 101 lekfulla exempel som vittnar om en trygg uppväxt, som att få somna till en godnattsaga eller att få bli buren när man är trött – något som inte är en självklarhet för alla barn. Enligt SOS Barnbyar riskerar i dag 1 av 10 barn att växa upp utan sin familj, övergivna och försummade eller tvingade att leva under svåra förhållanden, utan det stöd de behöver. Effekterna av detta blir ofta livslånga och skapar en ond cirkel som upprepar sig i generation efter generation. 

– 101 Barnsliga Rättigheter syftar till att belysa att barn bara kan få vara barn i en trygg miljö där alla deras behov är tillgodosedda, och detta är SOS Barnbyars huvudsakliga mål att säkerställa. Barnsligheterna i boken exemplifierar det fantastiska som händer när barn får sina rättigheter uppfyllda och de blir som små bevis på trygghet, säger Karin Cassinger, marknads- och kommunikationschef på SOS Barnbyar, i ett pressmeddelande. 

Boken riktar sig till vuxna för att stärka alla barns status genom att tydliggöra att även de är rättighetsbärare. Nord DDB har tagit fram både konceptet och boken.

Teodor Nisbel Fjäll, art director, och Viktor Einarsson, copywriter på Nord DDB, kommenterar:

– Vi gillade idén av att ta det barnsliga på allvar. Om du för en stund får se världen från barnens perspektiv, ökar det också förståelsen för deras behov. Rätten att få hitta på ett eget språk till exempel, det är riktigt barnsligt. Men det kan vara ett litet kvitto på den trygghet de upplever när deras behov är tillgodosedda – något som alla barn behöver för att få vara just barn. 

SOS Barnbyars bok ”101 Barnsliga Rättigheter”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Kund: SOS Barnbyar

Reklambyrå: Nord DDB

Illustratör: Mika Hyvönen

Distributör: Publit

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev