Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Sossarna i Region Stockholm släpper ny kampanj för att vinna över vårdkritiska väljare

Publicerad: 30 maj 2022, 07:00

Det räcker nu tycker sossarna.

Socialdemokraterna släpper en ny kampanj som de hoppas ska hjälpa dem att få väljare i regionvalet. ”Det räcker nu”, menar de och vill förändra sjukvården i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

NyheterSocialdemokraternaRegion Stockholm

Socialdemokraterna i Region Stockholm släpper en ny kampanj i dag, måndag. Partiet hoppas på maktskifte efter 16 år – samtidigt har sjukvården kritiserats länge, och pandemin har uppmärksammat allmänheten om hur makten ser ut inom regionerna. 

Anna-Karin Grenninger är valgeneral för socialdemokraterna i Stockholmsregionen.

– Det är klart att vi är kritiska. Den senaste mätningen visar att 70 procent av väljarna i Stockholm vet att det är Moderaterna som styr regionen. Vi tror att pandemin och förlossningsvården kan ha bidragit till att folk är mer medvetna, något har hänt, säger Anna-Karin Grenninger, valgeneral i för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen.

Kampanjen skildrar personer med egen erfarenhet av vården. Med personliga berättelser vill Socialdemokraterna komma komma nära stockholmarna och öppna medvetenheten om att politik gör skillnad i vardagen. 

– Vi är tidigt ute och väljarna har kanske inte valet i åtanke redan nu, men jag tror att vi behöver börja nu. Det finns skäl att uppmärksamma folk på de visioner vi har kring vården. Vi tycker att pengarna har används på fel sätt och vill inte ytterligare privatiseringar eller ha splittrad vård, som den är i dag, säger. 

Sjukvård är en fråga som historiskt sett har engagerat väljarna. Kampanjen kommer gå i tunnelbanan, och rörligt på tavlor utomhus. 

 

Nellie Pilsetnek

Reporter

nellie.pilsetnek@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.