söndag29 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Spellistor om döden och olyckor ska få fler att upptäcka pension och försäkring via jobbet

Publicerad: 30 november 2022, 10:19

Avtalat vill att 200 000 privata arbetsgivare att skicka spellistor om bland annat olyckor och döden till sina 3 miljoner anställda. Syftet med Blomquists kampanj är att fler ska få del av de försäkringspengar de har rätt till.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Avtalat startade sin verksamhet 1 januari 2021 med uppgiften att informera och vägleda både arbetsgivare och anställda i privat sektor om kollektivavtalad tjänstepension och försäkringarna.  

Spellistorna riktar sig till alla anställda som inte vanligtvis läser sig till informationen och fokuserar på livshändelser där arbetstagare har störst användning av förmånerna; som arbetsskador, när människor blir av med jobbet, sjukdom, dödsfall, pension och föräldraledighet. Antalet ärenden gällande föräldrapenningtillägget har minskat med 20 procent de senaste åren. Det gör att stora belopp lämnas outnyttjade när få känner till de försäkringar och andra förmåner som de har rätt till. Avtalats vill att alla ska förstå och uppskatta pension och försäkring via jobbet, även innan det behövs. 



Enligt en undersökning från Avtalat Tre av fyra arbetare och hälften av tjänstemännen inom privat sektor har dålig eller mycket dålig kännedom om sin tjänstepension, enligt en undersökning som Avtalat låtit Ipsos genomföra. 40 procent av arbetsgivarna anser att de har dålig kännedom om hur de anställda är försäkrade. 70 procent av de anställda har liten eller ingen kännedom om de försäkringar som bland annat ger extra skydd vid sjukdom.

– Kollektivavtalad tjänstepension och försäkring är något fantastiskt och unikt som ger trygghet. Samtidigt vet vi att kännedomen är låg hos många anställda. Vi är beredda att ta till de medel som krävs för att nå fram och kommer att fortsätta testa nya angreppssätt och vägar för att öka kännedomen. Genom att pröva spellistor på Spotify hoppas vi kunna sänka tröskeln, säger Pia Carlsson Thörnqvist, enhetschef kommunikation och marknad, Avtalat i ett pressmeddelande. 

Här kan du ta del av spellistorna.

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare: Mari Holm, Avtalat

Blomquist Communication:

Erik Sederowsky, copy

Amanda Frykberg, copy

Jonas Serrander, AD

Mikael Rubinsson, projektledning

Clara Axner, strategi

Malin Johansson, produktionsledning

Animation: Nuno Leijonhufvud 

Media: Johan Karlsson, Sigge Göransson, Wavemaker

 

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev