Kampanj
Spotify lanserar global kampanj – visar bredden i varumärkets ljudupplevelse
Publicerad: 7 september 2020, 09:58
Kampanjen, som går under namnet ”Music, meet podcasts”, ska visa kraften i ljudmediet och bredden i utbudet.
Utgångspunkten för kampanjen, som lanseras globalt under måndagen, är Spotifys strategi med målet att bli världens ledande plattform för ljud med både musik och poddar. I dagsläget använde 300 miljoner personer världen över Spotify. En tjänst som rymmer 60 miljoner låtar, drygt 1,5 miljoner poddar och 4 miljarder spellistor.
Enheterna visar variationen och det omfång av ljudupplevelser som användarna hittar på Spotify. Det kreativa greppen är att med glimten i ögat illustrera ett utdrag från musiken och lägga det bredvid en podd för att visa på mångfalden i ljudupplevelsen.
Spotifys nya globala varumärkesplattform går under namnet ”Listening is everything”, vilket också är den nya tagline som kommer att ligga med i bolagets marknadsföring.
Ett exempel: ”Mjuka kalufser & Hårresande historier”, där en bild från Benjamin Ingrossos singel ‘Schampo’ ligger bredvid omslaget till podden ‘Dagens Brott’.
– Målet med kampanjen är att etablera Spotify som den destination där alla ljudupplevelser finns samlade. Vi har valt ett uttryck för kampanjen där vi lyfter fram kreatörer från både musik- och poddvärlden och på ett lekfullt sätt visa vilket innehåll som vi erbjuder, säger Peter Myhrman, nordisk marknadschef på Spotify i en kommentar.
Av Spotifys 1,5 miljoner poddar är drygt 6000 på svenska. Spotify har i dagsläget 18 svenska original och exklusiva poddar. Ett sätt att särskilja tjänsten mot andra aktörer och erbjuda unikt innehåll för användarna. Enligt en undersökning som Spotify själva har låtit genomföra visade det sig att 63 procent av Sveriges befolkning regelbundet lyssnar på poddar, och 28% sa att de kanske eller absolut kan tänka sig att skapa en egen podd.
– Poddlyssnandet är väldigt lokalt, lokala poddar dominerar såväl den svenska topplistan som de poddar som just nu trendar. Med de här topplistorna, och andra funktioner, vill vi inspirera våra användare att hitta nya poddar - och precis som inom musiken - vägleda våra lyssnare till givande ljudupplevelser, tillägger Peter Myhrman.
”Music, meet podcasts” lanseras på 23 marknader världen över. I Sverige kommer den synas såväl digitalt, som i sociala medier och utomhus.