Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Spotify matchar användare som lyssnar på samma låt samtidigt

Publicerad: 8 Maj 2020, 08:35

En användare i Buenos Aires trycker i gång Alicia Keys låt Underdog samtidigt som en användare i Bogotá.

Foto: Press

Enligt Spotify trycker 30 000 människor i gång samma låt samtidigt på deras streamingtjänst. Det tar de nu fasta på i en ny kampanj, med en interaktiv hemsida som slumpvis visar olika matchningar mellan lyssnare jorden runt.


Ämnen i artikeln:

Spotify

Spotifys nya kampanj ”Listening Together” inspireras av mediekonstnären Kyle McDonald. 2014 lekte han med tanken på vad som kan uppstå när två personer börjar spela upp samma låt samtidigt utan att koordinera det. 

Den idén tar nu Spotify fasta på. Enligt streamingtjänsten spelar över 30 000 människor jorden runt upp samma låt samtidigt hos dem, varje sekund. 

För att lyfta fram alla matchningar som sker varje dag utan att vi vet om det har Spotify byggt en hemsida där vem som helst kan gå in och ta del av matchningar som sker just nu bland deras över 270 miljoner användare.

När den här texten skrivs lyssnar till exempel en användare i Adelaide, Australien, på Bill Withers låt Ain't No Sunshine samtidigt som en användare i Bari, Italien. 

”Den här globala kreativa kampanjen lyfter upp kraften i ljud för att föra oss närmare varandra i en tid då många känner sig långt ifrån varandra”, skriver Spotify i ett pressmeddelande. 

Kampanjen kompletteras också av flera artister som delar musik och podcast som de lyssnar på just nu. Den rullas nu ut globalt och kommer att synas både i sociala och digitala kanaler. 

Men det tar inte slut där – Spotify jobbar just nu på att ta fram ytterligare lösningar för att få användare att interagera med varandra inom ramarna för kampanjen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Spotify

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.