Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Sprites nya reklamfilm tar ställning för Black Lives Matter-rörelsen

Publicerad: 29 Juni 2020, 12:27

Från Sprites nya reklamfilm.

Historiska och nutida bilder syns i Sprites nya reklamfilm, som vill visa sitt stöd för USA:s afroamerikaner.


Över 160 företag har nu anslutit sig till kampanjen ”Stop Hate For Profit”, bland annat Coca-Cola, Unilever och Verizon. Initiativet syftar till att få företag att visa att de står upp för mörkhyades rättigheter genom att dra in sin marknadsföring från Facebook, som de menar inte gör tillräckligt för att minska hets mot folkgrupp på plattformen. 

Bojkotten är bara ett exempel på hur företag publikt visar sitt stöd till Black Lives Matter-rörelsen, och de demonstrationer som följt till följd av det dödliga polisvåldet mot George Floyd. Nu visar läskedrycken Sprite sitt stöd i en ny reklamfilm, med budskapet att den ”amerikanska drömmen” glömde bort landets afroamerikaner, rapporterar Adage

Den 30 sekunder långa reklamen inleds med en bild från 1937 på afroamerikaner som köar för att få mat och kläder. I bakgrunden synds en billboard på vithyade, leende människor och rubriken ”World’s highest standard of living”. 

Därefter visas klipp från nutida Black Lives Matter-demonstrationer. ”Dreams Realized”, som rekalmen heter, är framtagen tillsammans med kreatörer från Atlanta, Coca-Colas hemstad. 

”Sprite stöttar Black Lives Matter-rörelsen för att säkerställa att svarta kreatörer och artister fortsätter att förverkligas”, skriver Sprite i filmen.  

Sprite har sedan tidigare gått ut med att de donerar 500 000 dollar till Black Lives Matter-rörelsen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.