Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Stendahls om hypnos-kampanjens likheter med prisvinnande Samsung-kampanj

Publicerad: 5 januari 2022, 14:29

Samsungs kampanj överst och Göteborg Film Festivals kampanj nederst.

Foto: Wenderfalck/Stendahls

Flera läsare reagerade på att Stendahls kampanj för Göteborgs Filmfestival bär stora likheter med Wenderfalcks Samsung-kampanj ”Unspoil me” från 2018.


Ämnen i artikeln:

KampanjStendahlsGöteborg International Film FestivalWenderfalckSamsung

I veckan lanserade Göteborg Film Festival ”The Hypnotic Cinema”, ett experiment där publiken utmanas att släppa kontrollen och genomgå en hypnos inför en filmvisning. 

Detta väckte reaktioner bland Resumés läsare.

Kampanjen ansågs inte helt olik den Samsung lanserade för flera år sedan under namnet ”Unspoil me” där tittarna hypnotiserades att ”glömma bort” sin favoritserie för att kunna njuta av den från början igen.

Wenderfalcks kampanj vann dessutom silver i två kategorier, årets innovationskampanj och årets konsumentkampanj, under Spinngalan 2018.

På Stendahls, byrån som ligger bakom Göteborg Film Festivals kampanj, svarar de på frågan om de inspirerats av Samsungs kampanj-idé att hypnos inte är en idé utan ett grepp.

– Däremot är det ett tacksamt grepp för att dramatisera ett budskap, som har använts på många olika sätt genom åren. Hypnos som ämne är ju också väldigt starkt förknippat med film. En uppslukande bioupplevelse, har filmhistoriskt ofta liknats vid hypnos. Vi ville leka med den tanken och ta den ett steg längre, skriver Mikael Andersson, copywriter på byrån.

”Förstärka och fördjupa en filmupplevelse”

Deras uppdrag var att ta fram en idé till en förhöjd filmupplevelse åt festivalen som har temat ”Disorder”, berättar han.

– Vår insikt grundar sig i att människor efter två år av restriktioner och oro kopplat till corona, plus allt annat som konstant försöker stjäla vårt fokus, troligen bär på olika grader av oordning i sina tankar och känslolägen. Och att den sinnestämning du tar med dig in i en biosalong också påverkar din förmåga att uppleva en film fullt ut. Vi vill undersöka om hypnos som medel kan användas för att förstärka och fördjupa en filmupplevelse, genom att försätta tittaren i ett medvetandetillstånd som linjerar med filmen de ska se, säger Mikael Andersson.

Samsungs koncept ”Unspoil me”:

https://www.samsung.com/se/unspoilme/

Stendahls kampanj för Göteborgs Filmfestival ”The Hypnotic Cinema”

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Joakim Wedholm

Reporter

joakim.wedholm@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.