Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Stim i kampanj med Volt och First Aid Kit: ”Musik kan öka försäljningen”

Publicerad: 18 oktober 2021, 08:18

Snart börjar julskivorna snurra i högtalare på handelsplatser runtom i Sverige. I en ny kampanj tillsammans med bland andra First Aid Kit vill Stim uppmärksamma den positiva effekten som rätt musik kan ha – både för kunder och för personal.


Ämnen i artikeln:

Volt

Tillsammans med Volt går Stim ut i kampanjen ”Musik för dig som vill mer”. I den medverkar sju olika musikskapare och band, som ska visa att rätt musik kan öka försäljningen och göra personalen mer nöjd.

En undersökning från HUI Research visade att rätt utvald musik kunde höja snittförsäljningen med 9 procent, och Handsanställdas förbund visar att arbetsmiljön anses bättre av hela 61 procent av anställda om det spelas Stim-licensierad musik. 

I kampanjen medverkar bland andra Anis Don Demina, Cherrie och Viagra Boys. 

– Stim har ett unikt erbjudande som vi i den här kampanjen lyfter fram med en enkel formel. Torrt business-lingo möter låtskrivarnas texter för att leverera budskapet. Det har varit en väldigt rolig process under en annars orolig tid för både låtskrivare, restauranger och butiker, säger Christian Jörgensen, art director på Volt, i ett pressmeddelande.

 Stim är en medlemsorganisation med över 90 000 anslutna musikskapare och förlag och arbetar med ersättning till upphovspersoner bakom musik. 

– Vi är oerhört stolta över den musik vi representerar. Den väcker inte bara känslor, den ger också bevisad effekt i affärssammanhang. För att få tillgång till världens bästa musik behöver man skaffa vår licens, och på så sätt kan också musikskaparna fortsätta skapa - det blir en direkt investering i musiklivets hållbarhet, säger Heléne Öst, tillförordnad head of general licensing på Stim.

Kampanjen körs utomhus och digitalt från och med mitten av denna vecka.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

Volt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.