Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Stjärnstylisten Bea Åkerlund och Klarna ger fingret till traditioner i global kampanj

Publicerad: 12 Februari 2020, 13:56

Klarna släpper ett exklusivt riddarfinger tillsammans med Bea Åkerlund. Produkterna ska bygga betalbolagets utmanarposition på USA-marknaden. Initiativet kombinerar välgörenhet och rätten att visa kärlek hur man vill.


Ämnen i artikeln:

DesignVarumärkeKlarna

2020 är ett skottår och enligt den amerikanska traditionen är kvinnans möjlighet att fria begränsat till just den 29 februari. Det svenska betalbolaget Klarna satsar stort på den amerikanska marknaden och tog in drygt fyra miljarder kronor i riskkapital under förra året och väljer nu att göra en kampanj för att positionera varumärket som moderna i en traditionell bankvärld och har tagit hjälp av den svenska stylisten Bea Åkerlund som ligger bakom flera av kändiseliten i Hollywoods outfits.

Initiativet, som lanseras med två dagar kvar till alla hjärtans dag, bär namnet ”Get what you love”.

I dag lanseras de två ringarna Knight Finger and Unification som uppmanar alla människor att fria precis som de vill. Varumärket och stjärnan gör därmed gemensam sak i progressiv riktning.

I en intervju med Forbes säger Bea Åkerlund att idén bakom ringarna är att ge kvinnor makten att ”skriva om sin kärlekshistoria” oavsett vad traditionen säger.

Även bolagets marknadsdirektör David Sandström intervjuas av tidningen:

– Vi tycker att alla ska få vad de vill, vare sig det gäller shopping eller i själva livet. Därför har vi designat ett ringpar i begränsad upplaga för att symbolisera det vackra i att få det du vill och den du älskar, säger han till Forbes.

Alla intäkter från ringen kommer att gå till den ideella organisationen ”Dressed for Success” som hjälper utsatta kvinnor att bli ekonomiskt självständiga. 

Ringarna säljs i exklusivt samarbete med e-handlaren Hypebeast. Den fingerformade ringen Knight Ring är uppbygd med 246 rosa kristaller och kostar 950 dollar medan The Unification som har en mer renodlad tidstypisk design kostar 500 dollar.

Tidigare har Klarna bland annat gjort kampanjer på den amerikanska marknaden i samband med New York Pride och ”Shop like a queen” som tog utgångspunkt i Los Angeles drag-community. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

DesignVarumärkeKlarna

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.