Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Stockholm filmfestival lanserar marathon – den som ser flest filmer på ett dygn vinner

Publicerad: 26 oktober 2022, 12:47

Eventet är ett samarbete mellan Stockholms internationella filmfestival och King. Filmen ”Mr Marathon” är producerad av FLX med Bill Schumacher som regissör.

För att väcka nyfikenhet för kvalitetsfilm och locka tillbaka publiken till biograferna arrangerar Stockholms filmfestival ett marathon, där vinnaren är den som klarar av att se flest timmar film under ett dygn. Eventet är ett samarbete mellan Stockholms internationella filmfestival och reklambyrån King.

Ämnen i artikeln:

NyheterKampanjKingFilmFLX

R

Redaktionen

red@resume.se


Som en uppvärmning inför Stockholms filmfestival anordnas ”Stockholm Film Marathon”, en uthållighetstävling för alla trägna cineaster över 18 år. Tävlingen äger rum 5–6 november mellan kl. 12.00- 12.00 på̊ biograf Zita i Stockholm. 

För vinnaren – den som klarar av att se flest timmar film under ett dygn utan att somna eller ge upp – väntar en vinst bestående av fem års fri tillgång till Stockholm filmfestivals filmer, med möjligheten att se så mycket film man bara orkar under de kommande höstarna 2022-2026 på̊ filmfestivalen.

Magnus Larsson, marknadschef på Stockholm filmfestival, berättar i ett pressmeddelande att idén föddes ur ett uttryck som många ofta slänger sig med.

– De flesta har nog slängt sig med att de haft ett ”filmmarathon” någon gång. Nu vill vi se vem eller vilka som faktiskt kan stå för de orden och arrangerar därför ett riktigt filmmarathon med fantastiska filmer.

– Håller du dig vaken i en mörk biosalong i 24 timmar? Klarar du av blixtsnabba toalettpauser för att inte förlora tid? Det här är något som kräver träning och förberedelser, precis som vilket annat marathon som helst. Bara att i vårt fall är det sämst tid som vinner, fortsätter han. 

Syftet med eventet är att på̊ ett lustfyllt sätt väcka nyfikenhet för kvalitetsfilm och locka tillbaka publiken till biograferna. 

Eventet är ett samarbete mellan Stockholms internationella filmfestival och reklambyrån King. Filmen ”Mr Marathon”, som går att se nedan, är producerad av FLX med Bill Schumacher som regissör.

Stockholms internationella filmfestival pågår 9-20 november.

Filmer som kommer att visas på biograf Zita:

• The Handmaiden (2016) av Park Chan-wook
• Omständigheter (2021) av Audrey Diwan
• The Wolfpack (2015) by Crystal Moselle
• The Square (2017) av Ruben Östlund
• Parasit (2019) av Bong Joon-ho
• Speak no evil (2022) av Christian Tafdrup
• Train to Busan (2016) av Yeon Sang-ho
• Crimes of the future (2022) skriven och regisserad av David Cronenberg
• Mullholland Drive (2001) av David Lynch
• Gräns (2018) av Ali Abbasi
• Palo Alto (2013) av Gia Coppola
• De förlorade barnens stad (1995) av Marc Caro och Jean-Pierre Jeunet

Ansöker gör man på Stockholm filmfestivals hemsida.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp

Stockholm filmfestival

Marketing manager: Magnus Larsson

Marketing coordinator: Gretha Stevred

 

King

Art director Erica Hungler

Copywriter: Alhagi Njie

Account director: Anna Sjöberg

 

Colony

Agency producer: Marcus Sundqvist

Cast

Mr marathon: Schiaffino Musarra

 

FLX 

Director: Bill Schumacher

Head of commercials & bc: Therese Pettersson

Executive producer: Johan Gabous

Producer: Eleanor Andersson

Production manager: Nathalie Bergdahl

Fad: Marcus Celikel 

Director of photography: Joe Maples

Dit: Christian Teodorsson

Focus puller: Daniel Kask

Grip: Emil Kullberg

Gaffer: Per Olsson

Gaffer: Ævar Sigurdsson

Sound technician: William Schneiderman

Art department: Frasse Heinze

Props assistent: Moa Hanseblad

Costum & makeup: Anna Göransson

Prod.ass/intern: Judith Ahlström

Prod.ass/intern: Filip Ehrenstråhle

 

Post

Offline: Peter Wendin

Grade: Sander van Wijk

Sound designer: Mattias Eklund

Online: Adam Casselbrant

Composer: Tobbe Norberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev