Kampanj
Stockholmarna tackas för att de återvinner trots att det är äckligt
Publicerad: 4 mars 2020, 13:58
Stockholm vatten och avfall och Familjen visar hur sopsortering verkligen ser ut. Och tackar de som sorterar trots att de behöver hålla för näsan.
Vi har varit med om det. Den äcklade känslan av en droppande papperssoppåse, hållit för näsan när vi gått in i soprummet och fått kräkreflexer av hushållsavfallets kladd.
I en ny kampanj från Stockholm vatten och avfall, framtagen av Familjen, hyllas de som trots den äcklade känslan väljer att sopsortera. Parterna gör det med en rejäl dos igenkänning.
– Det behövs exempelvis bara 210 av de allra mögligaste Whopperbröden för att driva 4:ans buss mellan Hornstull och Radiohuset. Vi omvandlar i dag stockholmares skal och rester till biogas som driver bussar och även biogödsel till svenska odlingar. Ett naturligt, lokalt matkretslopp, säger Magdalena Östling, kommunikatör på Stockholm vatten och avfall.
I dagsläget sorterar 26 procent av Stockholmarna sitt matavfall. Målet med kampanjen är dels att skapa engagemang och dels öka medvetenheten om sortering. Kampanjen kommer att synas i sociala medier, på utomhustavlor och genom samarbeten med influencers.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Vimeo är blockerad under “Visa våra partners”.
Arbetsgrupp
Uppdragsgivare: Magdalena Östling, kommunikatör,
Stockholm Vatten och Avfall
Huvudbyrå: Familjen
Senior Copywriter: Frida Omsén
Art Director: Patricia Miodek
Graphic Designer: Anders Wikström
Paid Media Manager: Fredrik Claesson
Praktikant: Anna Dahlström
Planner: Lisa Gagnehag Elm
Client Manager: Rikard Lindholm
Client Director: Annika Elfving Hofmann
Producent: Madre Pictures
Produktionsledare: Cornelia Opitz och Jenny Phil
Regi: Anton Clements Stål och Alexander Mucchiano Ahlström
Regiassistent: Nora Rios
Dop: Filip Stankovic
Elektriker: Anton Sjöberg
Ljud: Jonas Lindskog
Stylist: Frida Gabre
PA/Elass: Alex Ströbäck
PA/Ass: Nora Rios
Foto: Olivia Jeczmyk