Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Stöldskyddsföreningen i ny humoristisk kampanj mot digitala bedrägerier

Publicerad: 9 November 2020, 09:58

Med en ny tjänst vill Stöldskyddsföreningen hjälpa de som utsatts för digitala bedrägerier. Kampanjen som lanserar tjänsten hittar inspiration från annonserna på internets bakgator.


Ämnen i artikeln:

StöldskyddsföreningenÅkestam Holst

För den som vuxit upp på internet är kategorin ”skumma annonser” förmodligen en källa till underhållning snarare än ett reellt problem. Samtidigt är det många som faller i fällan och får se sina livsbesparingar försvinna. Inte sällan lovar annonserna rikedomar, kärlek och hälsa.

I en ny kampanj, framtagen av Åkestam Holst, fasta på fenomenet med de digitala bedrägeriförsöken. Med anspelningar på de tvivelaktiga annonsera berättar de att den som råkat ut för ett digitalt brott kan få hjälp på sajten säkerhetskollen.se

– Kampen och kampanjandet mot digitala brott fortsätter. Onlinebedrägerier är otroligt utbrett och vi tror att alla kan känna igen sig i något av exemplen från kampanjen, säger Joakim Khoury, Martin Noreby och Simon Lublin, kreatörer på Åkestam Holst.

På sajten, som stöds av både Polisen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, kan man utöver att få hjälp även utbilda sig i förebyggande syfte.

– Vi är otroligt stolta över att kunna lansera en heltäckande tjänst som guidar vardagssurfaren genom den extremt snåriga digitala djungeln. Någon liknande plattform finns inte idag, och med tanke på att digitala brott ökar kommer säkerhetskollen.se bidra till att göra svenska folket säkrare och tryggare på nätet, säger Pia Hjelt, CMO på SSF. 

Kampanjen följer Åkestam Holsts och Stöldskyddsföreningens kampanj med anspelningar på tveksamma lösenord, även den framtagen med en stor portion humor. Kampanjerna är en del av SSF:s, som är en icke-kommersiell organisation, arbete för att bekämpa digital brottslighet. 

Arbetsgrupp

Uppdragsgivare SSF:

Pia Hjelt, CMO

Erik Nielsen, Web Manager 

Natalie Forslind, Growth Marketer

Åkestam Holst NoA:

Martin Noreby, Art Director

Joakim Khoury, Art Director

Simon Lublin, Copywriter 

Maria von Holst, Client Director 

Bella Lagerquist, Account Manager 

Frida Norén, Strategist

Produktion:

Anna Forsberg, Formgivare BKRY NoA

Alex Picha, Producent BKRY NoA

Kalle Peterz, Webbutvecklare BKRY NoA

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.