Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Stöldskyddsföreningen låtsades vara bedragare – skickade ut bluffmejl

Publicerad: 28 juni 2021, 08:57

SSF Stöldskyddsföreningen låtsas vara nätbedragare i ny kampanj.

SSF Stöldskyddsföreningen fortsätter sin storsatsning på digital säkerhet och följer upp den prisade kampanjen ”Är du säker på ditt lösenord?” med en ny phishing-kampanj. Denna gång iklädda rollen som bedragare.


Ämnen i artikeln:

StöldskyddsföreningenKampanjAndré FriskWikberg&Frisk

SSF Stöldskyddsföreningens kampanj ”Är du säker på ditt lösenord?” har prisats i både Guldägget och Resumés tävling Månadens kampanj. Nu lanseras en uppföljning i form av en phishing-kampanj (nätfiske) där Stöldskyddsföreningen tagit på sig bedragarrollen för att testa och uppmärksamma svenskarnas säkerhetstänk på nätet. 

Kampanjen gick ut på att skicka bluffmejl till kändisar, politiker och influencers för att få dem att tro att de var nominerade till ett hållbarhetspris. När mottagaren tryckte på länken i mejlet för att få veta mer, hamnade hen på säkerhetskollen.se – SSF:s sajt för digital säkerhet, i stället för att bli utsatt för en spamsida eller bedrägeri som vid ett verkligt phisingbedrägeri. 

– Vi vet sedan tidigare att det är svårt att få människor att bry sig om digital säkerhet. Vårt jobb är att hitta sätt att nå fram, även om det i det här fallet kanske innebär att ett ego får sig en liten törn. Genom att kliva in i rollen som en bedragare lyckades vi på ett oväntat och effektivt sätt nå ut med våra budskap om hur viktigt det är med digital säkerhet och hur man gör för att skydda sig på nätet, säger Pia Hjelt, CMO på SSF Stöldskyddsföreningen, i ett pressmeddelande. 

Kampanjen är framtagen av Wikberg&Frisk. André Frisk, founding partner, kommenterar:

– Politiker och kändisar är så klart högintressanta mål för bedragare, och om fel person trycker på en farlig länk kan det få väldigt allvarliga konsekvenser för såväl den individen som för personerna eller organisationerna runt hen. Därför kändes det viktigt att påminna särskilt utsatta personer om att vara försiktiga, och att säkerhetskollen.se finns där för att hjälpa till att navigera i det digitala säkerhetslandskapet. 

När mottagaren tryckte på länken i mejlet för att få veta mer, hamnade hen på säkerhetskollen.se.

Arbetsgrupp

SSF Stöldskyddsföreningen 

Pia Hjelt, CMO 

Natalie Forslind, growth marketer

Jessica Clarén, content manager 

Per Klingvall, chef rådgivning

Johan Ericsson, produktägare säkerhetskollen.se 

 

Wikberg&Frisk 

Sara Wikberg, founding partner

André Frisk, founding partner

Walter Westerlund, pr-konsult 

 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.