Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Stönande soptunnorna i Malmö får uppföljare – ett ljuddrama

Publicerad: 29 juni 2022, 09:30

Malmö stads kampanj mot nedskräpning väckte enorm uppmärksamhet. I såväl riksmedier Sverige som BBC och CNN uppmärksammades de stönande soptunnorna som placerats ut i staden, och det spekulerades vilt om vem som var rösten bakom tunnorna. Nu rullas andra delen i kampanjen ”Snacka snusk” ut.


Ämnen i artikeln:

NyheterBBDO NordicsMalmö StadKampanj

Bakom kampanjen står BBDO Nordics, där Allex Olsson är planner. Han berättar att det tagit större fart än de tänkte sig från början. Helt plötsligt blev kampanjen uppmärksammad av inte bara Resumé, Aftonbladet och SVT, utan BBC och CNN.

– Det finns en väldigt väl utvecklad strategi bakom - målet är att vi dels ska väcka uppmärksamhet, men självklart också skapa en bestående beteendeförändring.

LÄS OCKSÅ: Byrån bakom de stönande soptunnorna: ”Ett nytt sätt att tackla ett uråldrigt problem” 

Problemet man försöker lösa är nedskräpning, och i stället för den vanliga informativa rutten, så har man valt att ta ut svängarna och vara mer kreativ. Nu följs soptunnorna upp med ett ljuddrama, med namnet ”Nattbada”.

– Nu går vi ut med ett snuskigt ljuddrama, en novell, där vi vill göra en poäng av hur oattraktivt det är att skräpa ner, berättar Allex Olsson och fortsätter:

– Manuset är skrivet av vår copywriter Elin Wikberg, och regisserat av Stefan Gardovic. Karaktärerna spelas av artisten Joy M'Batha, som också lånade ut sin röst till soptunnorna, och Johannes Lindkvist, aktuell i Tunna Blå Linjen. Vi får möta två personer under en utekväll i Malmö, i en berättelse med sensuell underton och ett abrupt avslut.

För att kunna göra en så bra kampanj som möjligt har man med Kantar Sifo undersökt Malmöiternas inställning till just nedskräpning. 

– Malmöiter har fördomar om personer som skräpar ner, visar det sig. Det signalerar till exempel själviskhet, ofräscht, oattraktivitet, lathet. Det skapar många negativa associationer till dig som person, helt enkelt - en person sa att nedskräpning är en dealbreaker.

Ljuddramat kommer inte spelas upp vid soptunnorna, utan finnas på Spotify. För att locka lyssning kommer man använda sig av olika kanaler, som Tiktok och utomhusaffischering. Överlag menar Allex Olsson, Elin Wikberg, och Rebecka Grimshorn, art director, att det har varit ett spännande och utmanande projekt.

– Det är ett sjukt intressant, men svårtacklat, problem. Hur får man folk att slänga sitt skräp, och hur får man de människor, som inte bryr sig om det solidariska, att lyssna? Det biter inte med miljöargument eftersom nedskräpning i grund och botten är egoistiskt.

– Det blir lätt tråkigt - briefen var härlig på det sättet, för Malmö stad ville ha något som verkligen skulle få de största nedskräpningsbovarna att reflektera kring och ändra sitt beteende. Det kommer vi förhoppningsvis lyckats med, säger Allex Olsson.

– Man har i alla fall börjat reflektera. Det är lätt att tala till de redan frälsta kring miljö och hållbarhet, men det är alla de andra som är svåra att nå. 

Förutom soptunnorna och ljuddramat har kampanjen också inkluderat klistermärken med budskapet ”Sms:a om du vill snacka snusk”, som satts upp på olika uteställen runtom i Malmö. 

– Vi har haft som mål att tänka nytt kring hållbarhetskommunikation, som tenderar att ha en viss tonalitet - den riskerar att flyga över huvudet på folk, både språkmässigt och visuellt. I den här kampanjen har vi jobbat fram ett uttryck som är långt ifrån vad man är van vid när det kommer till hållbarhet.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.