Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Stor kommunikationssatsning ska få svenskar att spara el i vinter

Publicerad: 4 oktober 2022, 12:32


Energimyndigheten lanserar en rikstäckande kampanj för att få svenska hushåll att spara el. Informationsinsatsen kommer att synas i både digitala och analoga kanaler med start i dag.

Ämnen i artikeln:

Nyheter

R

Redaktionen

red@resume.se


Så sent som under coronapandemin såg vi Folkhälsomyndigheten i en stor informationskampanj för att få svenskarna under hålla. Nu är det Energimyndighetens tur att försöka knuffa befolkningen i rätt riktning med en stor kampanj inför vintern. 

Informationen kommer att synas brett, från utomhusreklam till radio- och tv-sändningar, liksom på olika plattformar för sociala medier. Kampanjen är i första hand riktad till hushållen

Med budskap som ”Varje dusch räknas”, och  ”Nu hjälps vi åt att spara el”, ska hushållen dra sitt strå till stacken och bidra till en minskning av energiförbrukningen som behövs för att undvika en eventuell elkris.

Kampanjen följer förra veckans krispaket från EU där man enats om att elförbrukningen ska sänkas med fem procent i alla länder och med fem procent under dygnets mest kritiska timmar. 

Om situationen förvärras utesluter inte Energimyndigheten att tonen kan behöva skärpas.

– Det kan vara så att det blir läge att höja tonläget och gå hårdare fram och vara mer brysk med budskapet. Med lite tur räcker dock detta väldigt långt, säger myndighetens avdelningschef Gustav Ebenå till TT.

Blomquist Communication står bakom kampanjen som är den första sedan samarbetet inleddes i september. För mediaköp står Nowa Kommunikation och Reform Society.

Arbetsgrupp

Ansvarig uppdragsgivare:

Kommunikationschef: Ylva Norberg

Projektledare: Lena Nordin-Andersson/Karin Lindblom

Arbetsgrupp Blomquist Communication

AD: Jonas Serrander

Copy: Amanda Frykberg/Nicholas Ralph

Kundansvarig Projektledare: Pia Hjelt

Digital strateg: Clara Axner/Jozef Silfverberg

Produktionsledare: Malin Johansson/Helena Wallentin

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev