Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Kampanj

Stora Ensos första kampanj med Forsman & Bodenfors – vill lösa skolbristen och få byggindustrin mer hållbar

Publicerad: 21 oktober 2022, 08:41

Stora Enso väljer Forsman & Bodenfors som sin nya kreativa byrå för deras träprodukter för byggnation. I deras första kampanj tar de sig an Europas skolbrist samtidigt som de lanserar sitt nya varumärke Sylva by Stora Enso – ett nytt koncept för att få byggindustrin mer hållbar.

Ämnen i artikeln:

KampanjNyheterForsman & Bodenfors

Stina Eriksson

s.eriksson.resume@resume.se


Kampanjen kretsar kring en fysisk skolmodell i trä, paketerad i en låda för att demonstrera vad Sylva är – prefabricerade byggsatser i massivt trä. I flera europeiska länder finns det ett stort behov av att bygga mer skolor.

– Sylva är relevant för alla typer av byggnader, såsom kontor, flervåningsbostäder och industribyggnader. Men då vår research visade på en stor skolbrist i Europa, blev det vår utgångspunkt för vår lanseringskampanj. Genom att fokusera på skolor och kommande generationer tillåter kommunikationen oss att bli mer emotionella och relevanta för aktuella samhällsdiskussioner, säger Cathrine Wallenius, SVP communication and marketing på Stora Enso Wood Products, i ett pressmeddelande.

I lanseringskampanjen för Sylva vill Stora Enso och Forsman & Bodenfors lyfta fram miljöfördelarna med att bygga i massivt trä. Globalt förväntas det byggas motsvarande ett nytt Paris varje vecka och genom att använda trä som byggmaterial kan utsläppen minskas. Produkten presenteras också som så enkel att den kan säljas och köpas av i princip vem som helst, oavsett om det är via dörrknackning, tv-shop eller en glassförsäljare.

– I en väldigt rationell bransch valde vi att skapa något emotionellt. Den här produkten gör det lättare och snabbare att bygga hållbara byggnader i trä. Vi blev sjukt imponerade av all trärelaterade fakta. Jag visste inte att produktivitet och välmående ökar bara genom att vistas i trämiljöer, det är ju otroligt, säger Anna Karlsson, kreatör på Forsman & Bodenfors.

Den första kampanjen för Sylva kommer att lanseras runtom i Europa, framför allt i UK, Tyskland, Frankrike, Österrike och Sverige. Utöver mer traditionella enheter innehåller den även 50 fysiska miniatyrskolor i trä som ska skickas ut till beslutsfattare i Europa.

– Att skicka träskolor till arkitekter, politiker och andra beslutsfattare var en kittlande tanke, även om den i verkligheten är 100 gånger mindre. Det är dags att flytta fokus från det traditionella sättet att bygga genom att visa att det finns nya, bättre lösningar, både för vår miljö och för våra barn, säger Anna Karlsson.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Arbetsgrupp:

Client: Stora Enso

Product: Sylva

Advertisers Supervisor: Cathrine Wallenius, SVP Communication and Marketing Wood Products

Title: Easy-to-build School

Creative Agency: Forsman & Bodenfors

Account Supervisor: Greger Andersson

Account Manager: Helena Lignell

Art Director: Nina Friman

Copywriter: Anna Karlsson, Jonas Enghage

Creative: Stefan Thomson

Writer: Elisabeth Christensson

PR-strategist: Julia Samuelsson, Peter Anderson

Designer: Christoffer Persson

Planner: Maria Hallenborg

Agency Producer, Film/Digital: Lena Sellman

Digital Strategist: Peter Gaudiano

Orchestration partner: Forsman & Bodenfors

Client Director: Nicolai Skotland Wichmann

Client Manager: Louise Brogaard

Production company Hero video: B-Reel Films

Director and DOP: Torbjörn Martin

Assistant director: Artur Wolgers

Producer: Kith Hansen

Exec producer: Rikard Åström

Service production company Hero video, South Africa: Atomic Pictures

Exec producer: Brad Bickerton

Line producer: Whitney Green

Set design: Mary Minty

Stylist: Robin Osrin

Online: Joakim Andreasson

Grade: Oskar Larsson, Tint

Sound design: Johan Johnson, Ponytail

Graphics and 2D-animation: Rikard Johansson

Production company Still images & BTS: F&B Studios

Photographer: Ludvig Woll, Viktor Ragnemar

Producer: Océanne Texier, Hanna Krantz

Editing: Jimmy Wulff

Online: Emil Gradén, Jimmy Wulff

Grade: Jimmy Wulff

Retusch: Lina Eriksson

Media agency: Quro

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev