Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Kampanj

Strålsäkerhetsmyndigheten gör kampanj - vill minska risken för hudcancer

Publicerad: 9 Juli 2020, 07:43

Från Strålsäkerhetsmyndighetens kampanj.

I en ny kampanj vill Strålsäkerhetsmyndigheten informera om hur vi kan skydda oss mot solens skadliga UV-strålar.


Ämnen i artikeln:

Granath

Strålsäkerhetsmyndigheten har på uppdrag av regeringen i uppgift att förebygga hudcancer. Därför lanseras nu kampanjen ”Sanny”, som ska öka kunskapen om hur solens UV-strålar påverkar oss. 

Kampanjen är framtagen tillsammans med reklambyrån Granath, och går i sociala medier fram till augusti. I en rad korta filmer syns karaktären Sanny, som ger olika tips om hur vi kan skydda oss mot solen. Varje år konstateras cirka 60 000 hudcancerfall i Sverige, och cirka 500 av de drabbade dör, enligt ett pressmeddelande. 

– Med ”Sanny” vill vi på ett humoristiskt sätt påminna människor om att ta hand om sig i solen. Det är fullt möjligt att njuta av de varma strålarna så länge man skyddar sig, säger Hélène Asp, enhetschef på Strålsäkerhetsmyndigheten.

Kampanjen riktar sig till den större massan, men framför allt till de som solar mycket – och de som inte känner till riskerna. 

– Målet är att nå så många som möjligt med våra solråd. Men vi ser att det är extra viktigt att nå personer som exponerar sig ofta för ultraviolett strålning för att de vill bli bruna. Vi ser också att det är viktigt att nå de som inte ser risken med de skadliga UV-strålarna och därför inte skyddar sig när de är i solen, säger Hélène Asp.

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Granath

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.